Autor
:
©J.B.Hurych©
Název
: DOUBLE ERABLE
Poznámka: Tato povídka z Jansanovy knihy POVÍDKY OD HURONU, kterou si můžete stáhnout zdarma jako zip nebo PDF
Kanadský folklor se sestává
z quebecko-francouzských legend, námořnických
( tj. skotských a irských balad) a v neposlední
řadě i indiánských historek. Poznal jsem
muže, o kterém by se už jedna taková balada mohla
napsat . . .
DOUBLE ERABLE.
Vlastně se
jmenoval Dennis, Dennis Ernest Montagnard, ale nikdo v okolí
ho jinak nepojmenoval než Double-Erable, podle jeho rčení,
které často používal. Ale zase ne tak často,
to jen když se u něj držel Erable Festival, slavnost
javorového sirupu. Přišel k nám z Quebeku a
tato slavnost byla zároveň jakousi vzpomínkou na
dobu prožitou v La Belle Province. Na začátku
dubna totiž vždycky natloukl do těch svých deseti
javorových stromů (či kolik jich vlastně měl)
pípy, navěsil na ně kbelíky a sbíral
jejich jarní mízu, aby z ní pak uvařil
sirup. Ty kbelíky vždycky lákaly kluky - plížili
se tam navečer a odlévali si z nich do hrnků. Ovšem
jen k jejich velkému zklamání - javorová
šťáva sama totiž chutná spíš
jen jako mírně oslazená voda.
To trvalo
asi tak týden: v sobotu ráno brzo vstal, naštípal
dříví, připravil kotel, zapálil
hranici a vařil a vařil. No a potom nás, sousedy,
všecky pozval na tradiční slavnost - něco, co
uvidíte jen v Kanadě. Je to totiž taková oslava
příchodu jara, obnoveného života a hlavně
přátelství. Navečer jsme se tedy všichni
sešli u ohně a Dennis nám servíroval "sirup
na - ", rozuměj sirup na šunce, sirup na wafflích,
sirup na různém pečivu, dokonce i sirup na sněhu
- tedy ten sníh byl ovšem už na talíři. A
přitom se každého ptal, chce li přidat: "Double
erable? Double erable?"
Byl to takový jeho
vtip, dokonce zrýmovaný, ale naštěstí
už svůj talent dál nerozvíjel. Nu a po jídle
nějací hoši přitáhli kytary,
Double-Erable oprášil staré housle, které
si zapřel podle tradice do pasu, starý Mackenzie zadul do
svých backpipes, jak říkají škoťáci
dudám, a jeho vnučka Robin, jinak členka
kinhuronskéhokinhuronského skotského bandu,
rozrachotila bubínek a pak to začlo. Hrálo se
všecko: bretoňské oddupávačky, square
dances, staré námořnické a také
pop i rock. Všichni tancovali, někteří dobře,
ti druzí jen jak uměli. Dospívající
mládež tančila něco, co se spíše
podobalo tanci svatého Víta - no a děti, ty se
opičily po všech.
Pak jsme zase všichni
zasedli za stoly a pokračovalo se v hodech. Sousedky přinesly
každá něco podle vlastního receptu a my jsme to
všichni chválili, někdy i po pravdě. Takový
pravý potluck to byl, kde každý přinese, co
má, podle té staré indiánské
tradice. "Potlach" je totiž zimní slavnost, kde se
rozdávají dary, někdy i dost extravagantně.
Začali to Chinookové u Pacifiku, ale pak se to
rozšířilo i sem na východ. U ohně jsme
se scházeli všichni: anglos, francophones
i ti ostatní, ať už přišli z Asie či
Evropy. Byla to taková velká oslava sousedství,
ale tohle slovo už ve městech asi nepamatují.
Moje
žena Jill brebentila s Dennisem a jeho ženou Janet
francouzsky, pardon quebecky. V tom je velký rozdíl,
jestli to nevíte - nejen fonetický, ale i politický.
Ten hlavně: kanadští frankofóni totiž stále
ještě vyčítají matce Francii, že je
opustila. My ostatní na to máme trochu jiný
názor. Podobně jako jiné země, i Francie
totiž tehdy zaplavovala své kolonie většinou jen
nežádoucími živly - námořníky,
vojáky a chudáky. Také ovšem odsouzence a
to za přečiny veliké i menší, jak
možná víte, poslali sem dokonce i Manon Lescaut.
Jejich stará vlast je tedy nejprve vyhnala a později
svoji kolonii odstoupila - pravda, ne ovšem bez boje -
Angličanům. Jen svůj jazyk si tu směli obyvatelé
"Nové Francie" ponechat a svoji hrdost. No a pak
jsme přicházeli my ostatní. Z důvodů
náboženských, politických i ekonomických
- ale s tím bych vás tu asi jen nudil.
Obě naše dcery se na sirupovou
slavnost těšily, ale musím přiznat, že i já
jsem se tam bavil. Dennis nás také během roku
několikrát pozval na bárbekjú, tedy jako
hosty, ne že by si nás chtěl opékat. Měl
hrozně rád našeho psa Rockyho, ale nikdy mu
neříkal jménem, vždycky ho jenom volal "Chien,
Chien!". Bylo to, jako by si ho tím přivlastňoval,
protože psa neměl; Janet totiž vlastnila dvě kočky a
chien byl prostě non - non. Kromě koček ovšem
měla Janet také ráda zpěv a u táboráku
byla beze sporu zpěvačkou nejlepší. Znala
písně tradiční, jako třeba Mon Pays
anebo Evangeline, ale take i moderní, například
dvoujazyčně znějící Mon Boy Lollipop.
Měli dva syny: starší, Jean Pierre,
studoval na ontárijské universitě v Londonu a
mladší, Elvis, chodil zatím jen do šesté
třídy. Elvis nám přinášel každý
večer noviny a tak jsme si ho pro to jméno pořád
dobírali. Naše Sally vždycky spustila na
magneťáku Presleyho "Jailhouse Rock",
ale Elvis se jen usmíval. Tu klidnou povahu měl asi po
tátovi. Ostatně byl na tyhle vtipy zvyklý už ze
školy a ani snad už neměl své mámě za
zlé, že mu vybrala jméno zpěváka, kterému
se její Elvis navíc ani moc nepodobal.
Jak už jsem naznačil, Dennis byl
tichý, usměvavý člověk, povoláním
učitel. Učil přírodopis, ale jinak se věnoval
svým dvěma koníčkům: hvězdám
a geologii. Postavil si na zahradě také malou hvězdárnu,
aby prý mohl pozorovat stálice a oběžnice, ale já
myslím, že hlavně pozoroval nebe nad jezerem. Jednou mi
totiž důvěrně oznámil, že viděl létající
talíř. Druhý den psali v novinách, že to
byl ten ruský sputnik s aluminiovými zrcadly. Byl z
toho smutný, ale o to víc pozoroval dál.
Jednou jsme se docela pohádali, kvůli té
pláni v Peru, Nazca se jmenuje nebo tak nějak, co
tam jsou ty záhadné rovné brázdy, míle
a míle dlouhé. Mezi nimi se vyskytují i obrovské
obrazy zvířat, tak veliké, že je můžeme vidět
celé jen z letadla. Populární teorie, kterou
také zastává Dennis, tvrdí, že to byly
přistávací ranveje pro návštěvníky
z kosmu. Problém je, že se tu po nich ale jinak nic nenašlo.
Moje hypotéza - a já prosím podtrhuj, že je jen
moje - je taková, že tomu bylo právě
naopak.
"Jak naopak?" ptal se Dennis - on je totiž
na přírodopisce někdy až moc pomalý.
"No
ty ranveje," povídám, "ty totiž sloužily
pozemšťanům k odletu do kosmu. Celá jedna
civilizace odletěla a už se nevrátila. Proto také
po nich nic nezbylo; vzali si všecko s sebou, to dá
rozum."
"A kam odletěli?" chtěl vědět
Dennis, který se jako každý odborník rád
vyžívá ve zbytečných detailech.
"No
přece tam, odkud by přiletěli ti tvoji obyvatelé
z kosmu," odpověděl jsem naštvaně.
"A
proč odletěli?" ptal se dál.
"Já
nevím," říkám. "Asi byli tak
vyspělí, že jim prostě jejich morálka
nedovolovala zabíjet druhé lidi. Protože ale byli
obklopeni samými válčícími
neandrtálci - kteří sice měli jen oštěpy,
ale zato jim zabíjení nedělalo žádné
morální potíže - hrozilo jim vlastně
vyhubení. A tak se sebrali a odletěli, byla to taková
emigrace ve velkém, chápeš? Představ si
člověče, celá civilizace odletěla; to je,
co? "
"A to se nemohli přestěhovat někam
jinam na zeměkouli?"
"Kam?" povídám
zoufale."Ukaž mi dneska civilizaci, kde se lidé
nezabíjejí!"
"Anebo je ti divoši
všechny pobili, než stačili odletět," zamyslil
se opět. Tím mě rozčílil.
"Anebo,"
odsekl jsem, "žádná taková civilizace tu
nikdy neexistovala a ty ranveje tam nadělali ti neandrtálci,
jak tahali domů ulovené mamuty na večeři!"
Double-Erable ovšem loví UFA
jen v noci, ve dne je spořádaným občanem a
navíc učitelem, jak už jsem prozradil. Jeho druhé
hobby je ovšem geologie. Je to totiž jeho původní
profese, vystudoval inženýrství ve Francii, tuším
na Polytechnice v Nantes. Pak přišli do Kanady a
po delším pobytu v Quebeku se přestěhovali do
Ontária, sem na sever, kde se jim už hezkou řádku
let docela líbilo. To jen v létě vezme Janet
Elvise a jedou k rodičům do Francie, do Lyonu nebo k její
sestře do Vancouveru v Britské Kolumbii, tedy buď na
východ či na západ, přičemž obě
vzdálenosti jsou asi tak stejné. A Dennis si v té
době zase vyjede na sever: naloží kánoi na střechu
svého landroveru, do vozu hodí jednu kulovnici a
dvě brokovnice, zásoby jídla a hlavně
geologické kladívko.
Kam až jede, nikomu
neřekne. Zato když se vrátí, tak nám
vypráví - to aby nás spletl - o Sault St.
Marie či Algoma Valley, ale pravděpodobně
zajíždí ještě výše na sever,
tam, kde silnici přetíná železnice Polar Bear
Express. Odtamtud dál už asi cestuje jen po vodě a
zbytek pěšky, lesem. Vyprávěl, jak tam
několikrát zabloudil - to víte, mapy pro tuto
oblast nejsou tak detailní. Jednou si také nalomil nohu
a musel po improvizované berli hopsat pár kilometrů
ke své kánoi. Proud ho pak zanesl do nejbližší
vesnice, kde zavolali doktora. Doktor přiletěl v
helikoptéře; nohu, která byla už pěkně
zanícená, přesto zachránil a řekl, že
měl štěstí. Tedy Dennis, ne ten doktor,
abyste rozuměli.
Po návratu mě Dennis
vždycky pozve na návštěvu a ukazuje mi své
nálezy: ametysty, safíry, polodrahokamy, ale i krystaly
ohromné velikosti a nevídané krásy. Ty
pecky ametystu, veliké jako dětská hlava či
bowlingová, kuželníková koule, pak
prodává až za několik stovek, většinou
do muzeí či soukromým sběratelům. Dennis
má svoje místa, ale nikdy o nich nemluví. Navíc
má tuším nějakou tajnou metodu, které
vděčí za své nálezy. Nechápu,
proč tady v Kanadě nedělá geologa; je to tu ráj
pro mineralogy a navíc je to velmi dobře placená
práce.
Potkal jsem jednoho takového před lety v
letadle, letěl jsem z Huntsvillu, toho dole v Alabamě,
zpět do Kanady. Původně prý pracoval pro
olejáře v Albertě, ale jak byznys v osmdesátých
letech poklesl, odešel do Venezuely. Chvíli tam dělal
na naftových polích, ale pak, zlákán
zlatem a diamanty, odejel po Orinoku na jih, do pralesa. Kde
byl, mi ovšem pochopitelně neřekl a já se
neptal. Zato techniku mi popsal dobře: moderní
zlatokopové sice už používají kompresory a i
jiné mašiny, ale ta konečná fáze je
víceméně stejná: drážkovaná
koryta, česla a nakonec obyčejná pánev. A
hlavně potřebujete hlídače, protože najatí
Indiáni dobře znají cenu zlata a jsou velice
šikovní při uschovávání
téhož.
Měl na krku takový řetízek,
pendant s nádherným zlatým nuggetem a
v něm zasazený jeden černý a jeden průhledný,
zářící diamant slušné
velikosti. Se smíchem dodal, že to je jediné, co mu z
bohatství zbylo - investoval totiž zlato do pozemků a
inflací všecko ztratil. Letěl teď do Ontaria
na operaci: zlomil si totiž palec u nohy a nějak mu to tam na
jihu špatně spravili. Ne, nebylo to při jeho
zlato-kopání v džungli, stalo se mu to ve městě.
Šel si totiž po návratu do civilizace k sousedovi
zaplavat, skočil do bazénu a nevšimnul si, že tam
je málo vody.
"To znám," povídám,
"jeden můj kamarád jel na to tak zvané
helikoptérové lyžování - znáte to,
nahoru se letí helikoptérou a dolů na lyžích
či skiboardu - sjel tak bez nehody několik
opravdových trháků a nakonec uklouzl v
koupelně."
"To samý, pane, já,"
povídá ten geolog, "já cestoval stovky mil
v pralese a nic se mi nestalo, až doma."
"Doma?"
povídám, "Vy se tam vracíte?"
"Našel
jsem si jiný job," řekl, "dělám teď
v hliníkových hutích, pro Němce."
"Ale
proč tam chcete zůstat?" ptám se.
Rozpřáhl
ruce jako prorok: "Ženský, pane, ženský jsou tam
prostě nádherný!"
Pověděl jsem ten příběh
Dennisovi a snad ani nemusím podotýkat, že se mu líbil.
Ale když přišla řeč na zlato, odpovídal
vyhýbavě. Já totiž mám veliký plán,
abyste věděli: až budu na penzi, půjdu na sever hledat
zlato. Času budu mít dost a penzi malou, takže spojím
příjemné s užitečným. Už jsem si také
koupil zlatokopeckou příručku, takže můžu dělat
chytrého, co se týče nářadí a
vůbec těch věci kolem. Dennis mi také poradil
vzít si s sebou teploměr, abych poznal, kde je zlato.
"Jak to poznám?" ptám se hloupě.
"No, až budeš blízko zlata, bude dostaneš
zlatou horečku!" zachechtal se. Nevím, kde ten vtip
sehnal, ale tuším, že se asi mezi gold-diggery
používal odedávna.
Skoro všechny národy
si zlato velice cení, ale západní civilizace asi
nejvíc. Výrazy jako Golden West, golden years,
golden girls anebo heart of gold to jasně dokazují.
V novinách čteme každodenně cenu zlata, protože
milióny lidí ještě pořád
holdují zlatému teleti. Prý je to kov, kterému
čas nemůže uškodit. Nevím, zda je to pravda:
i to srdce ze zlata také jednou dotluče a ruské
zlaté zásoby už také pomalu vyschly.
Můj
přítel Double-Erable spíše holduje
zlatu tekutému. Ne, nemyslím tím pivo, ale právě
onen sirup z javoru. Pivo už nepije, je vyléčený
alkoholik a born again Christian, tedy znovuzrozený
křesťan. O mě žertem tvrdí, že jsem pravý
opak: vyléčený křesťan a znovuzrozený
alkoholik. Jinak se tu ale o náboženství moc nežertuje:
kdo nevěří v boha, je prostě podezřelý.
Takový nevěrec musí být jistě schopný
pěkných věcí - tedy jako špatných
věci, abyste rozuměli. Jinak celkem nezáleží,
v jakého boha věříš, Krista či
Krišnu; dokonce i ti, co věří v ďábla,
mají svá zákonná práva. To proto,
že je tu náboženská svoboda a dokonce je to také
v ústavě - tedy mám na mysli naši
konstituci a ne ústav pro duševně choré . .
.
Nějakou dobu jsem Dennise neviděl.
Cožpak v létě, to ho stejně neuvidím - jak už
jsem řekl, to jezdí pokaždé na sever. Jenomže teď
už nastával podzim a Double-Erable se ještě
neukázal. Denně jsem večer na procházce se
psem sice vídal před jejich domem auto, ale to zase ráno
vždycky zmizelo. Do práce, teda do školy ale také
nechodil, naše holky ho tam neviděly. Asi přišel
o práci, říkali jsme si se ženou, a teď si
našel jinou, takže musí někam dojíždět.
Ale mýlil jsem se: auto bylo jeho, ale jezdila s ním
Janet. Přivezla ho odněkud ze severu, tedy to auto, Dennis
se totiž nevrátil. Našli jen kus kánoe a několik
kilometrů níže také jeho plovací vestu.
Ano, bylo tam vyšito jeho jméno, podle toho poznali, že
byla jeho. Pohřbili Dennise na našem hřbitůvku,
vlastně nepohřbili, jeho tělo se totiž nenašlo.
Byl tedy pochován in absentia, jen jeho jméno
vytesali do kamene a také měsíc úmrtí,
den stejně nikdo přesně nevěděl. Jinak
majetku mnoho neměl, ani životní pojistku. Z jednoho
platu je ale těžko udržovat tříčlennou rodinu a
tak Jean Pierre musel odejít z university a dělal
někde v Torontu. Později dala Janet dům na prodej a
odstěhovala se ke své sestře do Vancouveru. Dům
osaměl, ale nikdo ho nekupoval . . .
Po čase si dům
rentoval nějaký Holanďan, Van der Houten nebo tak
nějak, ale dlouho tam nežil, zase se brzo odstěhoval. To
asi také dalo podnět k šuškandě, že v
domě straší; ale i kdyby tam nestrašilo,
lidé by si určitě už něco vymysleli. A tak byl
dům opět na prodej. Každé ráno na procházce
jsme se tam s Rockym zastavili a vzpomínali: na oheň, co
hořel pod kotli, na děti, co výskaly, na to, jak
Dennis šmidlal na housle a sousedi tancovali jako na
candrbále.
Dům tam stál opuštěný
skoro rok. Potom bylo zase jaro a já takhle vyvádím
Rockyho a on mě najednou z ničeho nic táhne k
javorům. Žasnul jsem: na stromech byly zase kbelíky a aby
byla iluze úplná, slyšel jsem, jak někdo
dojatým hlasem volá: "Chien, Chien!"
Rocky se rozběhl k domu. Nemohl jsem uvěřit svým
očím - před domem stál člověk,
který se hrozně podobal Dennisovi.
"Pane,"
povídám, "toto je soukromý pozemek. Co tu
děláte?"
"Me non - Richie, ty mě
nepoznáváš?" zeptal se ten člověk.
Byl to opravdu Dennis.
"Ty žiješ?" ptám
se nevěřícně. Ujistil mě, že ano. "A
co ta kánoe a plovací vesta?"
"To je
dlouhá historie," řekl, "pojď se ke mně
napít vína, já ti to všecko povím."
Co mi pak vyprávěl bylo sice
nesouvislé a sem tam i pomotané, ale nakonec to dávalo
smysl. Když se tehdy vypravil na sever, smůla ho pronásledovala
hned od začátku. Nejprve utopil část bagáže,
pak zase všecko namoklo deštěm. A také jeho
nálezy nestály za moc. Ukončil tedy své
prospektování o týden dříve a těšil
se domů. Ale jak sjížděl rapidy, tedy peřeje,
ztratil ještě navíc pádlo. To je ovšem
to nejhorší, co se může člověku v kánoi
a navíc ještě v peřejích, stát.
Probudil se na posteli v nějakém pokoji, ne moc
zařízeném, jen pár kusů nábytku
a krucifix na stěně. "Podle toho jsem poznal",
povídá mi, "že jsem v rukou dobrých
lidi."
Usmál jsem se skepticky: mně by v takové
situaci kříž asi připomněl pohřeb. "A
co se ti vlastně stalo?" zeptal jsem se.
"Přesně
to nevím, ale někde jsem musel narazit na skálu,
kánoe se rozbila a proud mě asi ještě kus
nesl a otloukal o kameny, až jsem ztratil vědomí. Našli
mě až dole pod peřejemi. Týden, dva, jsem prý
ležel v bezvědomí, ale když jsem se probudil, to nejhorší
teprve přišlo: zjistil jsem, že jsem ztratil pamět.
"
"To se stává," pravil jsem
žertovně, "já ji taky občas někde
zapomínám a nevím, kde."
"Ale ne,
opravdu," bránil se, "já si člověče
vůbec nic z mého minulého života nepamatoval."
"Takže jsi ani nevěděl, kde bydlíš,
že jo?" ptal jsem se nevěřícně, ale on jen
zakýval hlavou: "Ani to, že mám ženu a děti,
dokonce ani svoje jméno jsem si nepamatoval."
"Počkej,"
povídám, "našlo se kus kánoe a
plovací vesta, tu jsi přece měl na sobě, tam
bylo tvoje jméno - jak to, že ji odnesl proud?"
"Asi
jsem si ji svlékl, než jsem omdlel. Když mi o tom teď
konstábl vyprávěl, nedovedl jsem si to vysvětlit."
"Ale počkej," vyzvídám, "jak
to, že si hoši od RCMP nedovedli spojit ta dvě hlášení,
tedy tvé zmizení a objevení se někoho
jiného - jak to, že to nedali dohromady?"
"Oni
tam někoho našli?" zeptal se poněkud přiblble,
takže jsem se musel zachechtat: "No přece tebe, jestli jsi
to ovšem ještě vůbec ty!"
"No
oni ale na policii neohlásili, že mě nalezli."
"Cože," nechtěl jsem věřit vlastním
uším, "celá vesnice o tom ví a nikdo
to neohlásí?"
"No, ona tam nebyla žádná
vesnice."
"A co ti dobří lidé?"
divil jsem se dál.
"No on to byl vlastně jenom
jeden člověk, jen ta žena, co mě našla."
"Která žena? O tom jsi mi nic neříkal,"
namítám.
"Ale když ty mě pořád
přerušuješ a pak jsem celej popletenej . . ."
"No dobře, dobře," uklidňuji ho, "začni
teda znova: bylo jednou jedno mizerné léto . . .."
"Ale ty jsi se přece ptal na Louisu,"
opravoval mě. Bylo vidět, že se o ty kameny asi přece
jen hodně potloukl.
"Tak povídej sám,"
řekl jsem netrpělivě, "jinak se ten konec nikdy
nedovím. Jaká Louisa?"
Louisa byla ta
žena, co ho našla a pak se o něj také starala.
Žila několik mil od nejbližší vesnice. Byla vdova,
původem Métis, zrovna jako její zesnulý
manžel. Musel jsem ho přerušit: "Métis jsou
přece míšenci Francouzů a Indiánů,
ale ti žijí hlavně na západě - co dělají
na severu Ontaria?"
"Však oni se sem
přestěhovali, on byl trapper, lovil do pastí
či co a po čase asi umřel - "
"To asi
ano, když je ona teď vdovou," přerušil jsem ho.
"Jo, vidíš, to je pravda," přitakal,
aniž si všimnul mé ironie. Asi se opravdu ještě
úplně neuzdravil, povídám si a bylo mi ho
tak nějak líto.
"A co bylo dál?"
ptám se netrpělivě.
"No žil jsem tam, ani
nevím jak dlouho, prostě až do teďka a protože jsem
nevěděl, že mám jinde ženu a děti, tak jsem - "
"Cochon," poplácal jsem ho přátelsky
po ramenu. "Vy Francouzi když vidíte ženskou, tak se
prostě neudržíte, že jo?"
Zavrtěl hlavou:
"Bylo to vážnější. Já jsem se
ti, Richie, zamiloval."
"Ale to ona asi chtěla,
proto tě nenahlásila," hádal jsem. "Proto
ti sundala tu plovačku a hodila ji po proudu, aby si všichni
mysleli, že jsi se utopil. Ale jak to vlastně ututlala, že o
tobě nikdo nevěděl, ani v okolních vesnicích?"
"No věděli: ona lidem řekla, že jsem její
bratranec."
"Ale přece museli tušit, že
spolu spíte, ne?" namítal jsem.
"No
jistě, ale asi si mysleli, že jsem její milenec z
Quebeku, který za ní přijel."
"Ale
jak se to tedy všecko -" chtěl jsem se zeptat, ale
on mě přerušil.
"Paměť se mi zase
začala vracet," vysvětloval, "nejprve pomalu, ale
pak úplně všecko. A najednou jsem věděl:
že mám ženu a děti, vlastně dvě ženy..."
"Ty jsi se znovu oženil?" ptám se, "ale to
je přece bigamie!"
"Ale ne, tak daleko to nedošlo,
ona asi věděla už od začátku, že jsem ženatý,
nechtěla mě přivézt do trablů."
"Jistě, jestli jsi měl fotky Janet a dětí
někde u sebe," povídám. "A než je
schovala či spálila, tak si je dobře prohlédla."
"Dvě ženy," zaúpěl, "Mon Dieu,
quel horreur!"
Zachechtal jsem se: "Jiný by
ti záviděl a ty hned, že je to hrůza."
"Ano,
protože v očích božích jsem stejně
bigamista," řekl a já musel uznat, že má asi
pravdu. "Vždyť já jsem se ti choval úplně
jako její manžel!"
"Ten co umřel?"
chtěl jsem žertovat, ale nevšímal si toho.
"Promiň," omlouvám se, "já jsem
zapomněl, že ty jsi ten znovuzrozený křesťan.
Teď dokonce dvakrát znovuzrozený," nemohl
jsem si odpustit levný vtip. Nedbal na to a pokračoval:
"Louisa mě sice pořád přesvědčovala,
že to jsou jen halucinace, že vůbec nejsem ženatý a že
potřebuji jen víc času, abych se úplně
uzdravil."
"Ale jak jsi se tedy dostal sem?"
divil jsem se.
"To víš, pořád mi
to vrtalo hlavou, musel jsem prostě vědět pravdu.
Musel jsem se vrátit. Potřeboval jsem ale kánoi,
abych se dostal dolů po řece. Jenže Louisa žádnou
neměla -"
" - anebo ji dobře schovala,"
přerušil jsem ho.
"Tak jsem si udělal tajně
takový malý vor, vlastně jen prám a jednoho
dne jsem ujel."
"A s tím prámem jsi
přejel ty peřeje, jo?" ptám se nevěřícně.
"No ano, to máš lehčí, ten se
nemůže potopit ani převrátit, jen se musíš
na něm udržet, to je všecko," vysvětloval.
"A
byla alespoň hezká, ta tvoje Lou?"
"Mais
oui, Lulu byla krásná, mladá, a napůl
Francouzka."
"Takže dobře vařila, viď?"
ptám se.
"To ne, v tom byla spíše
Indiánka, " přiznal. C'est terrible!"
zařval najednou jako poraněné zvíře, "já
ji pořád ještě miluju!"
"A
co Janet, co děti?" vyzvídal jsem.
"Vím
jen to, že odjela s Elvisem do Francie a Jean Pierre pokračuje
ve studiich v Columbia Brittanique, Kelowna se to místo
jmenuje nebo tak nějak," odpověděl.
"A
ty?" povídám.
"Nevím, dům mi
pořád patří - vlastně Janet, já
jsem úředně ještě mrtvej. Ale hezký
kámen mi dali na hrob, to jo."
"A ty kbelíky
na erable jsi tam dal ty?"
"No jistě, bude
přece festival. Zvu vás všecky na neděli,
přijdete?"
Byla to oslava veselá, tak jak to
má být, když přijde jaro. Dennis hrál na
housle, děti skotačily a sousedé a sousedky
trdlovali dlouho do noci. Všecko jako by se vrátilo do
normálu. Dennis chodil kolem a ptal se, kdo chce dostat
přidáno: "Double erable? Double erable?"
Jen nám tu jaksi chyběly Janetiny písničky a
Elvis, abychom na něm mohli tupit svůj ostrovtip. Rozjařeni
jsme se vraceli domů a Jill mi povídá: "To
jsem ráda, že jsou zase spolu."
"Jak spolu?"
ptám se nechápavě.
"No ona přece
přiletí příští týden."
"Louisa?" vyhrklo ze mne.
Má žena se na mne
podívala nechápavě: "Jaká Louisa,
Janet přece! Ty si už, ty sklerotiku, ani její jméno
nepamatuješ?"
Janet se u nás stavila, ale bez
Dennise, který prý zase odjel na týden na sever.
Čekala pak na něj měsíc - už už se rozhodovala,
že se zase vrátí do Evropy, když přišla
zpráva, že tam někde nahoře našli jeho
zakrvácené šaty, spíše tedy jen
cáry z nich. Oficiální zpráva dodávala,
že byl Dennis roztrhán dravou zvěří, patrně
medvědem. Musel jsem se v duchu smát - tentokrát
teda Louisa nechtěla nic nechat náhodě. Bohužel to
ale nepracovalo - Janet začala něco tušit a ta dvojí
Dennisova smrt jí pořád vrtala hlavou.
Za
týden nám oznámila, že se rozhodla ho najít,
že už totiž policii nevěří. Ale až ho najde -
všimněte si, že neříkám jestli,
ale až, protože když si Janet něco vezme do hlavy, tak to
taky dokáže - tedy až ho Janet najde, doufám, že k němu
bude jeho znovu nalezený Bůh milosrdný. Jinak by
pro něj asi bylo přece jen lepší, kdyby ho
ten medvěd opravdu roztrhal . . .