Autor : ©J.B.Hurych
Název :





KOUPIL JSEM SI KNOT (chci říci "tablet|", dokončení) .

Ano, nejde o knot, ale o tablet a rozhodně mě přišel vhod: je dokonce zajímavé, že ač v češtině býval "knot" jen ta věc do petrolejové lampy, v angličtině to slovo znamená zase jenom uzel :-). Ale dost těch vtipů, mě jde hlavně o čtení knih (a jiných textů) na tebletu. A je to zajímavé, že právě ženy, které bez emajlu nedají ani ránu, pociťují nejistotu, když mají číst elektronické knhy. Tam prý chtějí mít jen ty papírové. Ale to jen nespráně generalizuji, i ženských čtenářek je víc a víc, obzvláště čtenářek časopisů: stáhnete toz netu a už čtete

Nu na laptopu je to pořád ještě nepohodlné, ten je i na přenášení těžký, ale tablet či bookreader (čtečka) , tam je váha zanedbatelná.

Nneí tne odpor ani ne tak konzervatismus, jako spíše jen výběr knih? Nevím, já když vidím papírovou knihu, tak je mi, jako když jsem kácel stromy u mě na zahradě . Připadal jsem si jako popravčí, i když se jednalo jen o staré smrky, které hrozily, že brzo spadnou. A je zajímavé, že naši ochránci přírody se nepozastavují nad tím, že spotřeba papíru s příchodem počítačů a tiskáren značně vzrostla, i když se dá vše pohodlně uložit elektronicky a zabere to i míň místa. Asi je to tím, že dřív do psacího stroje dávaly dva kopíráky (pro originál a dvě kopie), dnes si díky snadné výrobě každý šéf objednává kopií hned deset. Ale příroda nezapomíná, hoši a děvčata . . ..




Ale k věci: první nevýhodou tabletů je jejich špatná viditelnost textu při přímém, hlavně slunečním osvětlení. Zvýšit intenzitu moc nepomůže a navíc jen zvýší spotřebu baterie. Ale přesto se na něm dá číst ve stínu. Některé čtečky mohu dát i negativní obraz a pak se blílý text na černém pozadí čte lépe. Čtečky s "elektronickým papírem " mají opačný problém, užívají jen okolní světlo a pracují naopak jen při dostatečném okolním osětlení. Vyhuvují mi pro běžná osvětlení u zubaře či u lékaře. Tablet s "elektronickým papírem " jsem zatím neviděl, není dobrý pro sobré rozkišení pro obrázky a je pomalý pro videa.

Tablet má pro mě hlavně výhodu flexibilného dipleje, rozuměj pro různé anstavení velikosti textu: dvěma prsty si text roztáhnu a nastavím velikost textu, jak mi vyhovuje. podobně - jak už jsem psal, při studiu rukopisu VM, potřebuji nejen zobrazení na plnou stránku ale i často enormní zvětšení.

Volba stránek a záložky pracují dobře, horší už je použití různých programů: tak například program Fox Reader (jen pro PC) umí udělat (a i uložit) podbarvení textu (higlighting). Nu tablet to také umí, ale "stylus" (ťukátko?) je příliš široký a osvětlení je pak kostrbaté, také podtrhávání a podobně.

Tam , kde to potřebuji, použiju raději notebook a v něm Fox Reader. Nebo oděělenou a plnou klávesnici pro tablet. Ovšem pro studenty je lépe si to označit předem v notebooku a pro opakování látky pak importovat text (skripta, knihu) i s tím highlightingem do tabletu. Poznámky si do textu nepíšu, to může být pro studenta na tabletu obtížné, ale je tma na to málo místa. dají se ale psát extra a udělat si link na stránku skripta.

Jiné je ovšm psaní poznámek na přednáškách. Osobně jsem si je psal do bloku a ne do skript, to abych se mohl soustředit na poslech a psaní - skripta při tom odvádějí pozornost - obzvláště obrázky. A málokterý přednášející se přesně drží skript: některé věci, co říká, tam ani tam nejsou a také nevíte, kam tu poznámku připsat. Někdy je i málo místa na papíru skript a displej tabletu je ještě menší než stránka skript.

I psaní detailních poznámek do wordprocesoru na tabletu je pracné a tomu, kdo neumí psát bez pohledu na klábosnici pak uteče hromada věcí na tabuli. Kreslit do tabletu je prakticky nemožné, kresby jsou zoufalé. Osobně bych tedy asi dal přednost psaní do sešitu a soustředil se víc na psaní stručných, ale jasných poznámek, které pak mohu legantně v klidu přepsat (často to už ani není třeba, pokud to po sobě přečtete :-),

Osobně používám na poznámky metodu mentálních map (vIz má kniha UMÍME SE UČIT?), které mi nahradí většinu textu. Jsou stručné a dávají mi víc času na přemýšlení o to, co se přednáší - nějak si to hned lépe srovnám v hlavě. Také mi to pomáhá zapamatovat si víc to, co je důležité (což je důležité :-). I na ty mapy je sice několik programů pro PC, ale nevím, zda jsou také pro tablet. Nejlépe se aledělají ručně a do sešitu - případný delší text se pak napíše stranou, aby mapu nedělal nepřehlednou.



V poslední době se množí dotazy na netu, který tablet je nejlepší koupit pro studenta. Měl by PRÝ "umět psát, číst, počítat, pormítat videa, dělat fotky a hrát hry. To vše jen ukazuje na to, že dotyčný tazatel opravdu neví, co chce, je to jako používat švýcarský zavírací nůž třeba na stahování zvěře. Tablet je v současné době dobrý pro psaní, čtení, studium a má jendu velkou výhodu: uvidíte zajímavou stránku v nějaké knize a hned si ji můžete ofotit . To je velká úspora času, věřte mi. Víc a víc budeme nacházet dobré aplikace pro tablet, ale zatím pro maiximální použití jsou lepší tj. pro aktivní školní studium to chce spíše specifické notebuky či tablety, co teď prodávají některé university studentům, už s přímo naládovanými elektronickými skripty. Takový tablet umí o hodně víc, skoro vše,co student potřebuje - až na ty zábavné filmy a hry, které jinak do studia nepatří. Ty se hodí spíše pro prvňáčky nebo pro doma.

Musle jsem se zasmát přání pana prezidenta, aby každé dítě mělo do školy tablet. Hodně dětí už je tam ostatně nosí, ale používat je neumí - a tak jen hrají hry nebo si ukazují fotky. Přinejlepším si na nich - podobně jako na mobilech - při vyučvání posílají emajly či textují. tablety tma prostě jsou a udou . ale je právě na učitelích, aby ten chaos zvládli a začali učit děti používat tablety inteligentně a s výhodou právě pro učení.

K prezidentově radě bych teda jen dodal, že přeju našim učiteůlm, aby si předem také hned nakoupili zásobu tabletek (pro bolení halvy :-).


Ulož tuto stránku    Vytiskni tuto stránku