Autor : ©Jan Hurych
Název : KNIHA A CO JEŠTĚ?






Když čtu, tak čtu, ne? No ano, ale dělat se přitom dá ještě moc. Tak třeba když čtu knihu a přitom ještě občas mrknu do časopisu nebo na obrazovku PC. Tohle teda nedoporučuji. Nejen, že to vyrušuje, ale přepíná to nějak špatně pamět a nemáte nic z jednoho, ani druhého . . . v



KNIHA A CO JEŠTĚ?

Problém je snadné řešit tak, že prostě se ty dvě věci oddělí, ale co ty ostatní aktivity při čtení, kterým se často nevyvarujeme? Rozdělil bych je na dvě skupiny"
a) ty které nám vadí
b) ty, které nám SKORO nevadí. Říkám skoro, protože vždy nám to trochu vadí, ale ne vždy tak moc.

Áčko bych ještě rozdělil na ty aktivity, , co
1) musíme dělat
2) nemusíme dělat

Co nemusíme dělat, prostě neděláme, to je nejlepší a nejlevnější řešení :-). Ty, co musíme dělat jsou pak
i) dlohodobé nebo
ii) krátkodobé.

Ty krátkodobé nás opět moc nevyruší, například vysmrkat se, odhodit vlasy z čela, zahnat mouchu. Ale co ty douhodobé? Na to raději napíšu článek jindy, je toho moc a mám na to moje metody, které neplatí pro každého. Co například uděláte, když čtete a zazvoní vám telefon? Nu když čtu, vypnu ho, nebo tam dám jen záznamník. Ale jak říkám, to až jindy.



Takže zbývají aktivity, co nám SKORO nevadí a opět , krátkodobé lze zanedbat, ale ty dlouhodobé mohou nakonec vadit víc, než si myslíme. Hlavní je zde to "skoro", účinek závisí na prostředí, hlasitosti (např. rušivého zvuku), naší citlivosti a délce trvání. Také to "skoro" měříme podle toho, jak dalece to rušení vnímáme, případně ani nevnímáme, ale ono přesto existuje, a to i když si na ně zvykneme.

Například jistý pravidelný zvuk můžeme za nějakou dobu už nevnímat, ale pak začne působit ještě zákon "pravidelného vystavení rušení" Tak například se zjistilo, že nizké sub-harmonické zvuky ( to je termín, převážně "neslyšitelný" zvuk) zanechávají trvalý nervový a někdy i fyzický následek. Projeví se to až daleko později.

Tak například hluk vrtule větrného generátoru je skutečně zdraví škodlivý - a následky jsou často trvalé. To záleží na době expozice tomu hluku a vzdálenosti od vrtule. Například u lidí, co bydlí nejblíže, to může být kritické. Bohužel ještě vlády tyto symtomy ignorují a výzkum neprovádí. Vláda doufá, že ten výzkum udělají vrtulové firmy, ale ty to odkládají . . .

Při čtení nám už ale vadí i to, že při rušení hlukem nemáme stoprocentní pozornost a ze čteného si pak moc nepamutujeme, což je pro studenty kritické. I naše logické myšlení nemůže při hluku pracovat spolehlivě. To vše si často ani neuvědomujeme, a proto je dobrou prevencí číst v nerušeném prostředí a bez zbytečných aktivit - i když je tam pak zase často nebezpečí usnutí :-).Ono totiž i smao čtení je namáhavé, unaví a je třeba dělat prvidelné přestávky, dát odpočinout namáhanému zraku. apřípadně procvičit ztrnulému tělu.

Nu a pak jsou ještě aktivity, které naopak při četní POMÁHAJÍ. Není to jen dělání poznámek, pokud máte dobrou pa,měť je možno si je dělat jen mentálně, mentálně si je zdůraznit a tím lépe zapomínat to nedůležité. Pochopitelně ty mentální poznámky si musíme nějak spojit s logikou, pak se to lépe zapamatuje. Zde odkazuji na mé knihy UMÍME SE UČIT? a UMÍME DOBŘE ČÍST, ke stažení zdarma v naší knihovně KNIHY OFF-LINE.

Ne, myslím i jinou aktivitu, totiž hudbu při čtení. Užíval jsem to už dříve, ale musel sjem spouštět player či stereo a navíc i vybírat hudbu. Ale pak jsem objevil, že moje HIP-STREET čtečka umí hrát hudbu i při čtení - stačí jen nasadit si sluchátka, ťuknout na už předem nahranou hudbu (uloženou v téže čtečce) a přepnout na knihu, co chci číst. Objeví se mi text a hudba hraje dál . . .

Ovšem nedoporučuji jako hudbu třeba heavy metal a podobně, to je pak spíš dopping. Experti doporučují hudbu klasickou, ta má většinou rytmus srdečního tepu a vytváři klidnou, spokojenou náladu - prostě něco, co je pro čtení ideální. Ale nechci nic doporučovat, jen si myslím, že každá čtečka by měla něco takového mít, i když ne každý by to používal. Obzvláště se to ale kupodivu doporučuje při studiu. Tam by ostatně měl student použít vše, co mu pomáhá zamaskovat okolní hluk, rozptýlení při studiu holdovat jen později . . .


Ulož tuto stránku     Vytiskni tuto stránku