AUTOR :
©Karel Šlajsna
NÁZEV :
J.DEE, KOUZELNÉ ZRCADLO A RŮZNÉ PŘÍBUZENSTVO.
Angličan J. Dee (1527)
patří rozhodně mezi
nejzajímavější postavy své doby. Vzdělaný učenec,
matematik,astrolog a rádce královny Alžběty.V roce 1564 vydal Monas
Hieroglifica, dílo pojednávající o kabale, alchymii,astrologii a numerologii.
Zajímal se vášnivě o věštění z křišťálové koule,
ale patrně proto, že nebyl dostatečně senzibilní, najal si o
mnoho let mladšího E.Kellyho. Ten se mu nabídl jako medium a jeho pomocí pak
údajně mluvil s andělem Urielem.
Kelley byl natolik rozporuplnou postavou, že se historici dodnes
přou zda podváděl, nebo byl opravdu kvalitním médiem.
Z. Patrick ve své knize
Silnější než Däniken fabuluje, že kouzelné zrcadlo, které Dee používal, je
totožné s Dýmajícím zrcadlem, měl ho před ním ve vlastnictví
aztécký vládce Tezcatlipoc a je
mimozemským artefaktem.
Je to sice zajímavá myšlenka,
ale podobných předmětů je mnoho.
V zásadě totiž tuto
funkci může plnit jakýkoliv matně pololesklá věc. V Babylonii
i Egyptě měli kněží věštění přímo v popisu
práce. Zatímco v Egyptě byl k tomuto používán mimo jiné i
skarab, V Babylonii se praktikovala oběť zvířete
z jehož lesklých vyvržených vnitřností se předpovídala
budoucnost. Později se ovšem původní smysl této polorituální
záležitosti ztratil a v době velkého Říma se proměnila
v pouhou krvavou řezničinu.
Možná, že podobný
účel(tj. k věštění) sloužily i slavné
křišťálové lebky či
jezírka do kterých hledívali čínští filozofové, hledajíce věčné
pravdy. Na tuto tradici navázal i Nostradamus (1503-66), který po večerech
ve svém podkrovním pokojíku hledíval do mísy naplněné vodu a postavené na
trojnožce.
Proslavili ho Centurie- napsané starofrancouzštinou s mnoha
řeckými, latinským slovy i novotvary, které věštec vytvořil
patrně z důvodu potřeby zachovat desetislabičné
čtyřverší. Jsou dodnes předmětem dalekosáhlého bádání,
přičemž je zajímavé, že každý autor
předpokládá, že Nostradamus do nich ještě ukryl šifru. A co
autor, to jiné šifrování, které, dive se světě, též i každému
funguje.
Krom již zmíněného
zmatení jazyků a novotvarů je většina veršů plná alegorií a
tak je dnes již těžko odhadnout,
co tím autor chtěl říci a můžeme v nich nalézt podle
libosti úplně vše.
Vraťme se však k J.Dee .
Se svým společníkem se přes Polsko vydává do Prahy na dvůr
Rudolfa II. Podle jedné velmi hezké konspirační teorie jim prý spojku
dělal, kdo jiný než Wilda Shakespeare.
Audience u císaře se moc
nepovedla, Dee se další již nedočkal a byl z Prahy brzy
vypovězen. Hledal tedy útočiště v Jižních Čechách.
Usadil se v Českém Krumlově a snažil se
přesvědčit Rožmberka, aby přijal polskou korunu.
Zato Kelly udělal u
dvora kariéru. Těšil se císařově přízni, byl pasován na
rytíře, vlastnil v Praze několik domů( mimo jiné i tzv
Faustův dům na dnešním Karlově náměstí), ale jen do té doby
než v souboji zabil úředníka Hudlera. Prý proto, že přišel na to, že je Kelly podvodník,
kterému byly uřezány uši.
Pak už to s Kellym jde z kopce,
až nakonec se otráví jedem, který mu prý do vězení propašovala jeho
manželka.
Zklamaný Dee, se vrací do
Anglie, ale tam zatím lůza vypálila jeho dům a ani u dvora už není
vítán. J. Dee umírá 1605 zapomenut a v chudobě.
Jeho kouzelné zrcadlo
zůstalo na Krumlově, bez Kellyho mu nebylo k ničemu. Bývalo
vystaveno v tzv. Maškarním sále, ale protože se prý návštěvnicím
v jeho blízkosti dělalo nevolno, bylo přemístěno do
depozitáře.
Jeho další osud není znám.
Chcete to zkusit tak jako Nostradamus či J.Dee ?
Ti, kteří šli v jejich stopách doporučují pro
pokusy spíše večerní hodinu, kdy máte jistotu, že vás nikdo nebude rušit.
Vypněte mobil, telefon. Místnost osvětlete nepřímým
světlem. Třeba lampičkou otočenou ke zdi.
(Křišťálové koule
jsou dnes již běžně ke koupi, ale můžete použít třeba i
stříbrný tácek. V době dávno minulé jsem místo
křišťálové koule použil kulatou vázičku, kterou jsem naplnil
tuší a k otvoru přilepil pomocí epoxy plastové víčko.).
Neztrácejte trpělivost,
pokud se vám pokus nepovede na první či desátý pokus.
Opusťte své všední starosti a jen pozorujte předmět
před sebou až zúžíte si zorný úhel. Za zlomový okamžik je považován ten,
kdy se okolí začne ztrácet, ustupovat a ta část na kterou hledíte se
naopak začne rozšiřovat. Zde je důležité podržet na okraji vize vjem vlastního pokoje a
nepřipustit tak, aby vás rozšiřující prostor obklopil. Tolik tedy
rady odborníků, kteří s kouzelnými zrcadly a příbuzenstvem
dělali pokusy.