back AUTOR : ©Karel Šlajsna
NÁZEV : J.DEE, KOUZELNÉ ZRCADLO A RŮZNÉ PŘÍBUZENSTVO.





Angličan J. Dee (1527) patří rozhodně  mezi nejzajímavější postavy své doby. Vzdělaný učenec, matematik,astrolog a rádce královny Alžběty.V roce 1564 vydal Monas Hieroglifica, dílo pojednávající o kabale, alchymii,astrologii a numerologii. Zajímal se vášnivě o věštění z křišťálové koule, ale patrně proto, že nebyl dostatečně senzibilní, najal si o mnoho let mladšího E.Kellyho. Ten se mu nabídl jako medium a jeho pomocí pak údajně mluvil s andělem Urielem.



Kelley byl natolik rozporuplnou postavou, že se historici dodnes přou zda podváděl, nebo byl opravdu kvalitním médiem.

Z. Patrick ve své knize Silnější než Däniken fabuluje, že kouzelné zrcadlo, které Dee používal, je totožné s Dýmajícím zrcadlem, měl ho před ním ve vlastnictví aztécký vládce Tezcatlipoc  a je mimozemským artefaktem.

Je to sice zajímavá myšlenka, ale podobných předmětů je mnoho.

V zásadě totiž tuto funkci může plnit jakýkoliv matně pololesklá věc. V Babylonii i Egyptě měli kněží věštění přímo v popisu práce. Zatímco v Egyptě byl k tomuto používán mimo jiné i skarab, V Babylonii se praktikovala oběť zvířete z jehož lesklých vyvržených vnitřností se předpovídala budoucnost. Později se ovšem původní smysl  této polorituální záležitosti ztratil a v době velkého Říma se proměnila v pouhou krvavou řezničinu.

Možná, že podobný účel(tj. k věštění) sloužily i slavné křišťálové  lebky či jezírka do kterých hledívali čínští filozofové, hledajíce věčné pravdy. Na tuto tradici navázal i Nostradamus (1503-66), který po večerech ve svém podkrovním pokojíku hledíval do mísy naplněné vodu a postavené na trojnožce.

 Proslavili ho Centurie- napsané starofrancouzštinou s mnoha řeckými, latinským slovy i novotvary, které věštec vytvořil patrně z důvodu potřeby zachovat desetislabičné čtyřverší. Jsou dodnes předmětem dalekosáhlého bádání, přičemž je zajímavé, že každý autor  předpokládá, že Nostradamus do nich ještě ukryl šifru. A co autor, to jiné šifrování, které, dive se světě, též i každému funguje.

Krom již zmíněného zmatení jazyků a novotvarů je většina veršů plná alegorií a tak  je dnes již těžko odhadnout, co tím autor chtěl říci a můžeme  v nich nalézt  podle libosti úplně vše.

Vraťme se však k J.Dee . Se svým společníkem se přes Polsko vydává do Prahy na dvůr Rudolfa II. Podle jedné velmi hezké konspirační teorie jim prý spojku dělal, kdo jiný než Wilda Shakespeare.

Audience u císaře se moc nepovedla, Dee se další již nedočkal a byl z Prahy brzy vypovězen. Hledal tedy útočiště v Jižních Čechách. Usadil se v Českém Krumlově a snažil se přesvědčit Rožmberka, aby přijal polskou korunu.

Zato Kelly udělal u dvora kariéru. Těšil se císařově přízni, byl pasován na rytíře, vlastnil v Praze několik domů( mimo jiné i tzv Faustův dům na dnešním Karlově náměstí), ale jen do té doby než v souboji zabil úředníka Hudlera. Prý proto, že  přišel na to, že je Kelly podvodník, kterému byly uřezány uši.

Pak už to s Kellym jde z kopce, až nakonec se otráví jedem, který mu prý do vězení propašovala jeho manželka.

Zklamaný Dee, se vrací do Anglie, ale tam zatím lůza vypálila jeho dům a ani u dvora už není vítán. J. Dee umírá 1605 zapomenut a v chudobě.

Jeho kouzelné zrcadlo zůstalo na Krumlově, bez Kellyho mu nebylo k ničemu. Bývalo vystaveno v tzv. Maškarním sále, ale protože se prý návštěvnicím v jeho blízkosti dělalo nevolno, bylo přemístěno do depozitáře.

Jeho další osud není znám.

Chcete to  zkusit tak jako Nostradamus či J.Dee ?

 Ti, kteří šli v jejich stopách doporučují pro pokusy spíše večerní hodinu, kdy máte jistotu, že vás nikdo nebude rušit. Vypněte mobil, telefon. Místnost osvětlete nepřímým světlem. Třeba lampičkou otočenou ke zdi.

(Křišťálové koule jsou dnes již běžně ke koupi, ale můžete použít třeba i stříbrný tácek. V době dávno minulé jsem místo křišťálové koule použil kulatou vázičku, kterou jsem naplnil tuší a k otvoru přilepil pomocí epoxy  plastové víčko.).

Neztrácejte trpělivost, pokud se vám pokus nepovede na první či desátý pokus.

 Opusťte své všední starosti a jen pozorujte předmět před sebou až zúžíte si zorný úhel. Za zlomový okamžik je považován ten, kdy se okolí začne ztrácet, ustupovat a ta část na kterou hledíte se naopak začne rozšiřovat. Zde je důležité podržet  na okraji vize vjem vlastního pokoje a nepřipustit tak, aby vás rozšiřující prostor obklopil. Tolik tedy rady odborníků, kteří s kouzelnými zrcadly a příbuzenstvem dělali pokusy.