bullet next back Autor : Jan B. Hurych
Název : TRIALOGY
Kapitola: TRIALOG O VZDĚLÁNÍ   <12>




TRIALOG O VZDĚLÁNÍ.


MARTIN: Tady čtu, že je čím dál víc vzdělaných lidí. Co myslíte, je to pravda?
DAVID: No proč ne, lidi se pořád rodí -
HELENA: (skočí mu do řeči) - a zase umírají. (směje se)
MARTIN: Pravda je, že lidstvo celkově roste, ale to by ještě neznamenalo, že je víc vzdělanců. naštěstí zároveň narůstají i nové školy, takže je vidět, že opravdu studuje víc a víc lidí a dokonce prý i percentuelně.
DAVID: Ale vidět to moc není: o co jsme chytřejší, než naši předkové?
HELENA: Tady ale mluvíš o úrovni vzdělání a to je zase jiná věc.
DAVID: Já si myslím, že když je větší procento vzdělanců, že by to mělo být znát!

MARTIN: A jak? Na úrovni věd, společnosti, na úrovni našeho života nebo čeho? 
DAVID: No rozhodně to není vidět na úrovni našich politiků. 
HELENA: Prosím tě! Ti kdyby měli dobré vzdělání a něco uměli, tak se tím budou živit a nepůjdou dělat politiku!
MARTIN: To je ale trochu přísná kritika, Heleno. Někteří z nich se opravdu snaží, alespoň doufám. Ale zpátky k mé otázce - kde by to mělo být znát?
DAVID:Prostě všude, ne?
HELENA: Myslíš?

DAVID: Jo, myslím!
HELENA: (směje se) Já nemyslím teď, já myslím jestli jako vůbec někdy myslíš.
MARTIN: Nesměj se, David má pravdu, jenže s čím to srovnávat? S tím, co bylo, nebo s tím, co by mělo být? A navíc: spočítat lidi s diplomem je lehké, ale srovnávat úroveň vzdělání dnes s úrovní v jiné době je těžké. Došlo totiž k přesunu těžiště k jiným vědám a oborům.
DAVID: To je pravda, kdyby šlo jen o techniku, tam je odpověď jasná: tak daleko, jako jsme teď, jsme ještě nikdy nebyli.

HELENA: Anebo v medicíně, sociologii a ekonomii.
DAVID: Tu medicínu beru, o těch druhých si dovoluji pochybovat, nejsem v tom odborník. Ale co je mi ta medicína platná, když jdu k doktorovi, musím u něj hodinu čekat, pak mě pět minut prohlíží a nakonec zjistím, že třeba zrovna na něco nemám pojištění.
HELENA: Ale to už není vzděláním, ten doktor za to nemůže.
MARTIN: Jistě, nemůže, ale nikde není řečeno, že s tím nemůže nic dělat. V tom je tene háček, že vzdělání se musí také aplikovat v našem životě, jinak je k ničemu. Poslání inteligence nekončí udělením diplomu, tam to teprve začíná. V životě právě poznáme, k čemu nám to vzdělání je - anebo není. Tím myslím jako nám všem dohromady.

HELENA: Ale jak může takový doktor ovlivnit, kolik času má na pacienta?
MARTIN: Nu s pomocí pacientů už může. Prostě potřebuje spojence. Říká se, že víc mozků víc ví.
DAVID: Ale taky se říká "mnoho psů, zajícova smrt".
HELENA: No to se sem moc nehodí - pokud těmi psy nemyslíš ty byrokraty, kteří to vše brzdí. K čemu je nám naše vzdělání, když nám pořád někdo hází klacky pod nohy?
MARTIN: Protože si je necháte házet. Vzdělání se dá přece také využít k tomu, abychom viděli dál a uměli také prosadit svoje požadavky - myslím v opravdu demokratické společnosti.
HELENA: Ale jak?

MARTIN: Musíte svoje důvody vysvětlovat, naznačovat blahodárné výsledky změn a nebezpečí v prodlení -
DAVID: (přeruší ho) Prosím tě, vysvětluj něco byrokratům!
MARTIN: Nemluvil jsme o byrokratech, ale o publiku. K tomu, abyste vyhráli, potřebujete spojence. Na to se pořád zapomíná. Veřejnost je totiž už sama dost nedůvěřivá k inteligenci, ale bez její pomoci prostě nemůžete uspět. Ponížené petice a podobně, to vám nic nepomůže, to platilo jen u císaře pána, ne u byrokratů (směje se).
HELENA: No jo, většinou nám řeknou, že na to nejsou peníze!
DAVID: No právě! Jak to ale udělat, aby to té kapsy sáhli?
MARTIN:Někdy musíte dát předem něco vy - například věnovat tomu čas a obětovat osobní pohodlí. Nebo se osamostatnit; to teprve uvidíte, jak je život těžký! To už je prostě jen na vás.
DAVID: No to je rada za všechny prachy!

MARTIN: Nikdo neříká, že život je lehký. Ta druhá alternativa je daleko horší: nedělat nic a nezískat nic - to je pochopitelně bez námahy. Prostě jak se říká: "Moudřejší ustoupí, chytřejší vyhraje!" Vzdělání nás má udělat nejen moudřejší, ale hlavně chytřejší.
DAVID:To je pravda, někdy mě překvapuje, jak je ta naše inteligence naivní.
HELENA: (žertem) Na rozdíl od tebe, který jsi jenom naivní . . .