koffl next back Autor : Jan B. Hurych
Název : POHLEDY A NÁZORY
Esej: MYSLÍME JINAK - JEN NE HLAVOU   <2>


Myslíme jinak
(jen ne hlavou).


Historie se prý opakuje. Asi ne, ale zato se dost kopíruje - výše zmíněné heslo MYSLÍME JINAK je totiž téměř doslovným překladem firmy Apple -"THINK DIFFERENT", snad jen ten pátý pád je zaměněn za pád první (a doufejme i poslední).

Jenže ani to THINK DIFFERENT není vlastně původní - většina z nás ještě dobře pamatuje heslo "THINK", které razila IBM a možná, že tohle už dávno dokonce říkal Pythagoras svým žákům. Ono totiž nejde ani tak o originalitu, jako o spíše význam toho hesla. Zatímco THINK nabádá lidi, aby nedělali věci jen tak bez přemýšlení, THINK DIFFERENT je více tajnosnubné: ono neříká "Think Differently" nebo "Think Difference", ono dává důraz na odlišnost: hele, my to děláme jinak! Je to tedy hlavně sales pitch, tedy nákupní slogan.

Podobně "MYSLÍME JINAK" je nákupní heslo politiků a jako takové je ovšem dost neúčinné, snad proto, že se snaží říci vše a přitom neříká skoro nic: každý přece myslíme jinak. Dovoluji si proto tady navrhnout hesla jiná, podle mého názoru určitě přitažlivější. Posuďte sami:

MYSLÍME - NĚKDY I HLAVOU.
Všimněte si, že je to zaměřeno na daleko širší sféru - tedy nejen na voliče, kteří myslí hlavou, ale i na ty, co myslí jinak než hlavou, případně ty, nemyslí vůbec .

MYSLÍME, TUDÍŽ JSME CHYTŘEJŠÍ
Tady jsem jedním slovem navíc vylepšil pana Descartese, což by mělo nalákat akademicky vzdělané, i když jinak zcela naivní voliče. Přitom se tu víceméně nenápadně naznačuje, že naše konkurence nemyslí.

PŘEMÝŠLÍME JAKO PŘEMYSL
Zaměřeno na české vlastence, na ty, co mají rádi naše kořeny. Navíc se s Přemyslem rýmuje nejen Nezamysl a Křesomysl, ale i nesmysl.

MYSLÍME - ALESPOŇ SI TO MYSLÍME
Toto heslo svou skromností jistě přitáhne ty, co ještě váhají. Navíc nic neslibuje - člověk se přece může mýlit, ne?

MYSLÍME JINAK, ALE VÝSLEDKY JSOU STEJNÉ
Tohle musí zabrat i na ty nejkonzervativnější voliče. Pokud výsledky nebudou stejné, budou přinejmenším ještě horší.

JINAK MYSLÍME, JINAK DĚLÁME
Rafinovaný způsob, jak přilákat oportunisty. Nikdo přece není takový, jaký se dělá. Rafinovanost je tady v tom, že se to přizná předem - to tady ještě v politice nebylo.

Všechny tyto návrhy podávám zcela zdarma a za výsledky jako obvykle neručím. Pokud přesto chcete mermomocí poslat nějaké peníze někam, zašlete je na Fond pro propadlé politiky v Praze.