Nedávno jsem někam jel a poslouchal jsem v autě rádio - byla to zajímavá diskuze několika kritiků a předmětem byla nová kniha od nějakého autora, kterého jsem ani neznal. Jejich názory se zcela lišily: od obyčejného "no, dá se to číst" až k "poněkud nudné" a od "ne zrovna výstižné" až k "zcela odtržené od života". Neshodovali se v ničem, jen ve svém veskrze negativním názoru na tu knihu. . .
No prosím, ty rozdíly jsou vcelku přijatelné, každý máme svůj názor a právo ho vyslovit. Jenže slyšet je od skupiny kritiků, kteří mají nám, čtenářům a laikům, dát profesionální posudek díla - to už člověk začíná pochybovat, jak dalece jsou jejich posudky platné. Vždyť ten autor zřejmě uspěl v napsání nejhorší knihy na světě! :-) A když to dovedeme ještě dál: mají nám ti kritici opravdu co říci, nebo snad jen využívají příležitosti a oslavují svoje vlastní ego? Už jsem to chtěl přepnout, když jeden z nich konečně řekl něco chytrého: "autor ovšem nemůže potěšit každého - to nakonec ani není účelem umění!"
V okamžiku si diskutéři uvědomili, jak nespravedliví, zaujatí a hlavně - alespoň podle mého názoru - jak hrozně omezení všichni byli - nemyslím myšlenkově, ale rozsahově. Oni, profesionální kritici, úplně ztratili smysl svého poslání: pomáhat čtenářům ocenit také ty dobré části knihy, něco, co určitě měl umělec na mysli, i když se mu to třeba příliš nepodařilo. Zřejmě si mysleli, že si to dobré máme najít sami - dost mylný předpoklad, když to tam nenalezli ani oni, experti. Jediný výsledek jejich zaujaté kritiky mohl být, že si čtenáři, kteří pořad poslouchali, tu knihu asi nekoupí. A to je špatné, velmi špatné - oni vylili - jak říká rčení - s vaničkou i nebohé dítě. A navíc si tu vodu nalili do vlastních bot.
Ano, podle mého názoru byli nejen zaujatí, ale i nespravedliví. Pravda, ani kritik nemůže potěšit každého - a dokonce ani nesmí! - ale oni opravdu těšili jen sebe, jak jsem mohl vyrozumět. Byli všichni příliš poznamenáni svou profesí a asi se považovali za strážce Svaté Literatury a Svrchovaného Vkusu. A tento, možná poctivý, ale zato zcela nesprávný pocit kritizovat za každou cenu, byl v jednom každém z nich zažrán příliš hluboko - oni
neposlouchali rozum, ale jen své pudy.
Ne, nevyčítám jim, že si sami definují, co je to umění - i když pochybuji, že nějaká dobrá definice může být kdy napsána. Snažím se jen vyrovnat s tím, co dává umění mě a co mi v jejich posudcích chybělo. To máte tak: už jako malého chlapce mě přitahovaly knihy, hudba, obrazy, prostě cokoliv "od umění". A nejen to: začal jsem psát, malovat, dokázal jsem zahrát melodii, kterou jsem slyšel, i na harmoniku - znáte to, takové ty dětské zájmy. A měl jsem těch zájmů tolik! Jeden z nich bylo i radioamatérství - vstoupil jsem do radioklubu při pražské Technice a měli jsem klubovnu v Husovce. Čím víc jsme se dovídal, tím víc mě to nadchlo a tak jsem začal studovat elektrické inženýrství. Tomu jsem pak věnoval většinu svého života, i když jsem nikdy nepřestal psát či malovat a i tu harmoniku jsme trápil dál.
Jednou, o mnoho let později, let plných úspěchů i zklamání, jsem konečně našel vysvětlení, proč mě to tolik "nutkalo" k té druhé, "netechnické" oblasti. Udělal jsem si totiž sám několik různých testů inteligence
(I.Q.) a všechny - pokud jim můžeme věřit - mi potvrdily zajímavou věc. Nebojte se, nebudu vám říkat, jak vysoko jsme skóroval, já na absolutní čísla nevěřím, ale všechny dokazovaly jednu věc: že totiž moje pravá polovina mozku (inspirační, synthetická, umělecká) měla soustavně lepší výsledky, než ta levá (logická, analytická, matematická). Najednou jsem pochopil, proč jsem už od mládí "musel" psát, básnit, malovat a zpívat . . .
Uvědomil jsem si, že jsem - stejně jako ti kritici - celý život zanedbával tu dobrou (a možná i lepší :-)) polovici. A rozhodl jsem se, že jí dám šanci. Už je to teď řádka let, co píšu, do časopisů i do novin, na internetu a poslední dva roky mám dokonce svůj vlastní časopis, Hurontarii a pěknou řádku čtenářů po celém světě. Zda to dělám dobře, to nemohu já sám posoudit - a ani nechci: já to prostě dělat "musím" a nemohu si pomoci. Zatím jsem dostával jen dopisy kladné, pochvalné, snad opět trochu zaujaté - i když tím pozitivním směrem. Snad to svědčí ale o tom, že asi něco dělám dobře a to je dobrý pocit. Získal jsem mnoho přátel po celém světě a poznání, že i tohle je potřeba. Bylo to vlastně docela lehké: nikdy jsem psát, malovat, atd. ani nepřestal, ale dělal jsem to jaksi jen a jen pro sebe. Teď nacházím to největší možné uspokojení, které člověk může mít: nejen konzumovat, ale i tvořit, nejen brát, ale i dávat.