next back


Autor : ©Jan Hurych
Název : UMÍME LOGICKY MYSLET? ( Alogizmy 4.)





Nejprve opět řešení k minulému kvízu. Přidávám zde i obranu, která má často i objasnit nesmyslnost daného alogizmu - nevyhýbáme se ani ironii, protože ta často nejlépe vysvětlí uvedenou nelogičnost. Většinou, pokud ironie sedí, nemusíme ani vysvětlovat, v čem se protivník mýlí a to také nejlépe zapůsobí. Nerozčilujeme se, protože tím bychom jen působili na city a i inteligentní diváci by nemuseli pochopit, o co nám jde. Na druhé straně ale nikdy nenecháme tyto alogizmy bez odpovědi: je potřeba na ně upozornit, než je začne soupeř rozvíjet a divákům ještě více zamotá hlavu. I dům se nejlépe boří už od základů. . .



Řešení:

5) S UVEDENÍM VÝROKU ČI TVRZENÍ (ASERTIVNÍ)

5a) Odvolání na autoritu
Totéž co 3a). Jiný příklad: pan učitel nám říkal, že když mravenci zmateně pobíhají, že bude pršet.
Obrana: Autoritu může mít jenom odborník na daný problém, ale i tem se může mýlit. Argument navíc ukazuje, že dotyčný si sám s problémem neví rady.

5b) Argumentace z ignorance
Soud mu nic nedokázal, je tedy nevinný.
Obrana: Soudy pochopitelně neví vše a pokud někoho uznají za nevinného, tak je to jen proto, že není dost důkazů, ne, že je někdo nevinen. Pochopitelně, může být i nevinen, ale soud jen zjistil, že není vinen, to není totéž :-).




6) S PŘEDPOKLADEM, S PŘEVZETÍM ODJINUD (ASSUMPČNÍ)

6a) Náhoda
Rozvedeme zde příklad 5a): Pan učitel nám říkal, že když mravenci zmateně pobíhají, že bude pršet. Nám se teď rojí včely, takže bude pršet . .
Obrana: To, že jsou mravenci zmatení, ještě nedělá déšť. I když na možnost deště tak reagují, nelze to přenášet na jiný hmyz.

6b) Nové je lepší
Podobně jako 3j). Jiný příklad, v negativní verzi: To si nekupuj, to je zastaralé . . .
Obrana: Jistě, nové může být lepší, ale také nemusí. Výrobce může naopak šetřit, něco odebere, udělá nový model a ten pracuje hůře.

6c) To chce otázku - aneb uvažování v kruhu.
Já přece nejsem lhář . . ..
Obrana: Prohlášení, která někdo dělá o sobě, jsou často vylepšena a daleko od pravdy. Mluvčí, jak s íká, má svou agendu, tj. něco tím sleduje.

6d) Dvě otázky, vyžadující jednu odpověď:
Ještě bijete svou ženu?
Obrana: Známý právnický trik: řeknete-li, že NE, pak nepřímo přiznáváte, že UŽ ne, tedy že jste ji bil. Pozor na to!!!

6e) Rozdělení: když se přenese vlastnost celku na jednu součást.
Podobně jako 1f). Jiný příklad: Ty jsi z Náchoda, to musíš znát Jardu Koroptvičku.
Obrana vtipem: Jednoho Koroptvičku znám, ale ten je ze Znojma :-)

6f) Vyloučení středu, jen extrémy platí.
Svět se dělí na bohaté a chudé.
Obrana: A kam dáte ty, co nejsou ani chudí ani bohatí?

6g) Falešná příčina (bez důkazu)
Piješ vodu, tak to máš z toho.
Obrana: Vy pijete jen pivo?

6h) Falešný následek
Dieta ti nepomohla. Nemá to cenu.
Obrana: Jak to víš, že mi nepomohla? Třeba je na výsledky brzo nebo jsem to nedělal dobře anebo ste špatný pozorovatel :-)

6i) Falešné dilema (jen dvě možné varianty)
Buď budeš pracovat nebo budeš hladovět.
Obrana: A co když budu pracovat, ale celý plat prochlastám? Pak budu také hladovět :-)

6j) 4 termíny
Muži milují fotbal. Žádná žena není muž. Závěr: Žádná žena nemiluje fotbal.
Obrana: Špatný sylogizmus - protože muži milují fotbal, neznamená to, že by ho nemohly milovat ženy, děti a podobně. Nebo vtipem: Takže hermafroditi fotbal milují i nemilují zároveň?

6k) Uspěchané zevšeobecnění.
Ptal jsem se prvního, druhého i třetího chodce, kolik je hodin, ale buď tady ve městě nemají hodiny anebo jsou všichni nevychovanci.Obrana: Vztahujete statistiku tří lidí na deset tisíc obyvatel tady. Měl jste se zeptat ještě čtvrtého :-).

6m) Ilicitní (nesprávná) většina.
Chybný kategorický sylogismus: Všichni Pražáci jsou chytří. Ty nejsi z Prahy, teda nemůžeš být chytrý.
Obrana: A co kdybych se do té Prahy přestěhoval?

6n) Iliocitní (nesprávná) menšina.
Opět nesprávný sylogizmus. Všechny kočky jsou zvířata. Všechny kočky mají 4 nohy. Závěr: Všechna zvířata mají 4 nohy. Obrana: Já to vidím jinak: Všechny ryby jsou zvířata. Všechny ryby mají ploutve. Závěr: Všechna zvířata mají ploutve. dejme to dohromady a pak všechna zvířaya budou mít 4 nohy ploutve :-).

6o) Nepodstatné (dělání velblouda z komára)
Náš brankář pustil tři góly. On za všechno může.
Obrana: Patrně byli ostatní spoluhráči celou hru v hospodě, ne?

6p) Následek je důsledek (Post hor ergo propter hoc - po tom, tedy proto)
Jen jsem se napil, už se mi udělalo zle.
Už se vám někdy udělalo zle, i když jste nepil? Vtipem: uděláme pokus: desetkrát se napijete a když se vám pokaždé udělá zle, tak vám uvěřím.

6r) Klouzavý svah (případně několik)
Už známý příklad 4h) Jiný příklad: Strčím do zásuvky nulový odpor a co se stane? Nic, nulový odpor přece není žádný odpor, tedy jsem tam nic nestrčil.
Obrana: Hra se slovy. poznámka: Tuto chytačku jsem kdysi vymyslel, abych právě ukázal, jak je lehké zneužít slovník (odpor = fyzikální veličina a odpor=konkretní součástka. V jiném jazyce to někdy tak není: resistance= fyzikální veličina, ale resistor=konkretní součástka ).

6s) Nerozdělený čtvrtý termín.
Opět nesprávný sylogismus: Všechny želvy jsou čtyřnožci. Všechny kočky jsou čtyřnožci. Tedy všechny želvy jsou kočky. . .. . .
Obrana: Ano, podobně když všechny želvy mají krunýř, pak všechny kočky, které jsou želvy, mají krunýř :-).

6t) Zbožné přání Vždycky jsem si přál jet do Tramtárie. Ta musí být tak krásná. . . . Obrana vtipem: Nemylte se, až tam přijedete, tak už krásná nebude . . .




Zadání:

A teď zase nové alogizmy pro dnešní pokračování. Vaším úkolem bude popsat - pro daný příklad - logickou chybu, které se v něm mluvčí dopustil a příště si to zkontrolujeme.

7) ÚTOK (ATTACK)

7a) Zlost - Zloba použitá jakožto zbraň. Příklad: Ty mě prostě nenávidíš! Co si to dovoluješ? Nebo kategorický zákaz: Já to prostě nesnesu!
7b) Zesměšnění - Posmívat se prohlášení či požadavku druhé osoby. Příklad: Že se ti to nikdy nestalo? Ale to je směšné! Nebo: Jak bys v tom prosím tě vypadal?
7c) Útok na osobu - Jde o to, odlákat pozornost jinam nebo snižovat prohlášení druhého. Příklad: ten už s es mýlil tolikrát, že se to nedá spočítat! Nebo: kdo ti to bude věřit?
7d) Příliš mnoho otázek - Jednoduchá metoda, jak zamaskovat, co je d ležité a co ne. P íklad: Kde jste to slyšel? Kdo to íkal a kdy? Proč by to mělo platit právě v tomto případě? A co když to neplatí, co pak?
7e) Porušená konzistence - např. předtím tvrdit něco jiného než pak. Příklad: Doktoři kvitovali a teď by chtěli zpátky?
7f) Otrávená studna - Diskreditovat osobu ještě než promluvila. Příklad: Tonda mu to nasliboval a nikd nic.
7g) Politická korektnost - nesouhlasíš-li, nejsi pokrokový. Příklad: Všichni chceme ochránit přírodu, takže tepelné odpustky se musí vnutit.
7h) Slaměný strašák (strawman) - Napadnout slabý, ale nepodstatný argument. |Příklad: když zaplatíme učitelům,musíme zaplatit i hasičům. Chcete snad, aby vám nechali dům shořet? .



8) PŘÍČINNOST (CAUSAL)

8a) To chce otázku - Podobně jako 6 c).
Důkaz v kruhu pro dokázání předpokladu Příklad: Frant aot řekl a ten by nelhal. nemá proč lhát.
8b) Falešná příčina - A způsobuje B, důkaz neuveden. Příklad: jsme alergická na kočku - ona má v sobě něco zlého.
8c) Falešný následek - Předpoklad: A způsobí B. B je nesprávné, takže i A je nesprávné. Viz Šimek /Grossman: Obezita je nemoc. Aby mohl bojovat s nemocí, člověk musí být silný a proto musí hodně jíst.
8d) Nepodstatné - Dělat z malé příčiny tu hlavní. Příklad: Já jsme byl celý nervozní, protože jsem tušil , že se něco stane No a z té nervozity jsem se vyboural.
8e) Posthoc - Také už tu bylo (6p). Co následuje, je prý nutně následek toho, co se stalo předtím. Příklad: Jak se na obloze zablesklo, světla auta zhasla (UFO).
8f) Klouzačka - Podobné 6r). Volně spojená prohlášení, která mají směšný závěr. Příklad: Když dáte dětem počítače, nebudou se chtít učit násobilku a pak propadnou.

Tak se do toho dejte, výsledky uvedeme příště.