next back


Autor : ©Jan Hurych
Název : UMÍME LOGICKY MYSLET? ( Alogizmy 2.)





Pozn.: U alogizmů jsem jejich rozdělení do kategorií převzal a přeložil ze stránky "Changing Minds.org", protože tam je to asi nejúplnější - ale text a příklady jsou jen moje. Jako i v jiných zdrojích, kategorie se zde překrývají a názvy se liší, takže bychom se mophli hádat, jak se který ten případ jmenuje. Naštěstí to, jak se co nazývá, zde není zrovna to nejdůležitější :-).



Nejprve tedy řešení k minulému kvízu. Přidávám i obranu, když na nás někdo v diskuzi zaútočí daným alogizmem: použijeme příklad, kde to neplatí, dovedeme jejich argument do absurdnosti a lckde použijeme třeba ironii. Prostě vysvětlíme - slušně - útočníkovi, že má příliš křivou šavli. To aby viděl on i ostatní, že je námi prokouknut. A udělal-li to z neznalosti, alespoň se něčemu přiučí. Uděláme -li takovou chybu naopak my, riskujeme, že i nás někdo prokoukne . . . :-)



Řešení:

1) DVOJSMYSLNOST, NEURČITOST


1a) Důraz - ale tak jsi to ASI nemyslel
To je záměrné zpochybňování bez udání důvodů. Obrana je jednoduchá: "Co myslíte tím ASI? Máte k tomu nějaké důvody?"

1b) Nesouvislost
Žádný sem nesmí. Ani hasiči.
Každé tvrzení užívající výraz "žádný" má pochopitelně výjimky - i ten učený může spadnout s nebe, například když se u letadla zastaví motory :-). "Obrana: "To jste to popletl: zapletl jste do toho i výjimky".

1c) Dva různé významy
Široký nebyl žádný z nich.
Obrana: "To myslíte pana Širokého nebo někoho tělnatějšího?"

1d) Odvolání na všeobecné mínění
Sedmdesát procent doktorů používá tuto zubní pastu.
Falešná statistika. Obrana: "A žádnému z nich se zuby nekazí? "

1e) Nesprávné sdružování
Všichni žáci v této třídě musí být ignoranti!
Úsudek z několika málo případů. Obrana ironií: "Nu nemusí, i kdybyste jim to dal rozkazem :-)."

1f) Chybné rozdělení či přidělení
Ty jsi přece dělal pro Mikrosoft, tak mi můžeš opravit můj laptop, ne?
Neznalost poměrů. Obrana: "Ani v Mikrosoftu neumí každý všecko :-)".

1g) Vícevýznamová slova
Já to vnímám jako nesmysl.
Chybný výraz: vnímáme vjemy a to jen skrze smysly, chápat musíme přímo mozkem. Tento výraz je dědictví po jednom českém politikovi, který se neuměl správně vyjadřovat. Obrana: "Vy chcete asi říci, že to CHÁPETE jako nesmysl, ne?"




2) CHYBNÁ ANALOGIE, PŘIROVNÁNÍ

2a) Chybné spojování
Ve srovnání s člověkem musí psi běhat rychleji, protože mají čtyři nohy a ne jen dvě. Neznalost mechaniky. Obrana: "V tom případě by byla stonožka nejrychlejší tvor :-)". (Pozn.: po pravdě řečeno, mluvčíí má částečnou pravdu, některá čtyřnohá zvířata opravdu běhají rychleji než člověk, ale důvod je jinde.)

2b) Chybné přidělení
Pochází z rodiny zápasníků, tak přece nemůže být slabý na nohy!
Ačkoliv v tom DNA také hraje roli, svaly na nohou se musí hlavně vycvičit. Obrana: "I syn filozofa může být "slabý na hlavu" :-).

2c) Falešná analogie
Vojáci jsou přece také lidi, tak proč by na vojně nemohla vládnout demokracie?
Máme několik druhů vládnutí lidem, pro vojnu se naopak hodí diktatura. Obrana: "No jo, ale kdo by pak vůbec bojoval?"




Zadání:

A teď zase nové alogizmy pro dnešní pokračování. Vaším úkolem bude popsat - pro daný příklad - logickou chybu, které se v něm mluvčí dopustil a příště si to zkontrolujeme.

3) ODVOLÁNÍ SE (APPEAL)

3a) Odvolání na autoritu - Už Palacký říkal...
3b) Odvolání na všeobecné mínění - Celá vesnice je proti němu
3c) Když ostatní věří, že je to pravda, tak to musí být pravda - Totéž jako 3b).
3d) Když druzí to také tak dělají . . . - Přihlásila se jich většina, takže něco na tom je.
3e) Zbožné přání - Však on z toho vyroste!
3f) Získání souhlasu výhrůžkou - Být tebou, radši bych mu s tím návrhem nechodil na oči, znáš ho, ne?
3g) Apelování na strach - Možná, že ten čaj nepomůže, ale já bych ho radši pil a neriskoval!
3h) Když nám to dělá dobře . . .- Ten přípravek na růst vlasů je ohromný: jen si to namažeš, už jakobys omládl.
3i) Argument z ignorance - Je divné, že on se také jmenuje Kolářík.
3j) Odvolávání se na novotu - Ty nové běžky z Finska budou rozhodně lepší.
3k) Odvolání se na sympatie - Ovšem, ty děti kradou, ale vždyť to jsou jenom děti.
3m) Zesměšňování prohlášení - Ten Galileo musí být blázen? Kdyby se země otáčela, tak všichni upadneme na zem. (Jiná verze: tak odletíme odstředivou silou . . . , nebo: tak by se stromy kolem nás pořádpohybovaly)
3n) Odvolání se na soucit - Oni to neumějí, to je přece polehčující okolnost
3o) Odvolání se na tradici - Ale my jsme to nikdy předtím nedělali!



4) ARISTOTELOVÝCH 13 CHYB

Jak už jsme se zmínili, sám Aristoteles pár chybných alogizmů pro nás našel:. 4a) Důraz - Je možné, že zrovna TY by sis tohle myslel?
4b) Nejasný, nepřesný význam (amfibol) - Brzo, brzičko, vše se změní.
4c) Dvojí mínění (ekvivokace) - Bílí a černí pasažéři.
4d) Skládání - Zkontroluj výrobky, co jsou v rozích krabice. Když jsou dobré, celá krabice je dobrá.
4e) Rozdělení - V krabici, kde je jeden defektní výrobek, jsou všechny defektní .
4f) Řečnický obrat - Ty jsi se zbláznil!
4g) Náhodné spojení - Je hezké odpouštět našim nepřátelům, ale neměli bychom zase my jim dát také něco na odpouštění?
4h) Potvrzení následného - ˇČím víc piješ, tím víc rozliješ. Čím víc rozliješ, tím míň vypiješ. Čili: čím víc piješ, tím míň vypiješ.
4i) Zjednodušování - Prostě řečeno, pořád chodíš pozdě. Zítra také jistě přijdeš pozdě.
4j) Odmítnutí díky ignoranci - Ne, děkuju. Počítač mi s ničím nemůže pomoct.
4k) To si říká o otázku - Otázka: Kdo řekl, že jsi to nemohl udělat? Odpověď: No přece já!
4m) Falešný důvod - Vezmi si rukavice, venku je zima! Námitka: když si vezmu rukavice, tak už venku zima nebude?
4n) Mnoho otázek - Kdy jste měl tu bouračku a proč jste se naboural? Kam jste jel a co jste udělal pak, když jste se tam nedostal?

Tak se do toho dejte, výsledky uvedeme příště.