next back


Autor : ©Jan Hurych
Název : UMÍME LOGICKY MYSLET? ( Alogizmy 8.)





Možná, že jste si všimli, že obrana je většinou možná ve třech verzích: vysvětlení, ironie anebo případně i použití jiných alogizmů k obraně - není to čisté, ale cítíte-li, že protivník zúmyslně klame, není důvod, proč nepoužít proti němu stejnou taktiku, zvláště když on tomu zase tak moc nerozumí :-). To obzvláště, použijeme-li něco rafinovanějšího, na co on nestačí . . .

V tomto čísle popíšeme čtyři poslední alogizmy, přičemž ty sylogistické (16) jen popíšeme, neboť jsme se o nich zmínili už ve SFinze číslo 10, díl 3. tohoto seriálu. Příště , v poslední části - můžete si oddechnout - si tedy napíšeme ještě něco o lži prosté a lži skryté a přidáme od Schpenhauera "38 způsobů, jak vyhrát diskuzi", z jeho knihy "Umění kontroverze". Není snad třeba dodávat, že jeho způsoby jsou trochu podobné našim alogizmům, ale použitým přímo k nečisté porážce protivníka . . .




Řešení:

13) JAZYKOVÉ (LINGUISTICKÉ)

13a) Důraz
Nesprávný důraz nebo i indikace z věty může podstatně změnit význam slova či věty. Příklad: To jsou jen historky pro malé děti. Tzn. nezpochybňuje se zde jen pravdivost, ale přímo i serióznost tvrzení.
Obrana: Jedná se o ránu pod pás, tedy ani naše obrana nebude jemná: "Nebojte se, až dospějete, poznáte, že jsou i pro dospělé :-)"

13b) Dvojí význam (amfibolie)
Příklad: "Uvaděč v divadle" zavádí lidi na jejich sedadla, versus "uváděč v televizi" = moderátor. Někdy se ani ta čárka nad „á“ nepoužívá.
Obrana: Pokud vidíme, že autor tomu nerozumí, trpělivě mu to vysvětlíme, jako by byl ignorant. Pokud to použil zůmyslně, můžeme udělat totéž nebo hoprostě upozornit, že používá jen trik s dvojím významem slov.

13c) Skládání (kompozice)
Ne vždy je to jasný omyl jako v tomto případě: Kyslík a vodík jsou plyny, tudíž voda je také plyn.
Obrana: Protivník zrovna tohle s kyslíkem a vodou nepoužije, ale my ho právě touto analogií zesměšníme.

13d) Rozdělení (divize)
Usuzovaní detailů z celku. Příklad: tento nůž je ocelový, tj. čepel, střenka, knoflík i pouzdro jsou z ocele. (Nu mohou, ale většinou všechny nejsou, obzvláště pouzdro, to by vážilo víc než nůž:-)
Obrana: I tento příklad s vysvětlením lze použít jako obranu.

13e) Homonyma
Slova stejně znějící, ale s jiným významem. Příklad: Ne, není to ani "zdaleka" tak dobré.
Obrana: je potřeba najít jiné, stejně znějící slovo se zcela jiným významem a "přidat" to k protivníkovu tvrzení tak, aby se ukázalo, že jde o nesmysl.




14) ZÁVĚR, KTERÝ Z DANÝCH FAKT NEPLYNE (NON-SEQUITUR)

14a) Afirmační (potvrzující)
Příklad: když řeknu, že bude pršet a ono zaprší, je to důkaz, že umím poručit větru a dešti.
Obrana: Opět, on takovou hloupost neřekne, ale my jí můžeme kontrovat a ukázat, že jeho tvrzení je podobný nesmyl.

14b) Popírání předpokladu
Příklad: když prší, tak z mraků. (To je OK, mimochodem :-). Když neprší, tak nejsou žádné mraky.
Obrana: Druhé tvrzení jasně neplatí. Jiná negace, "když nejsou mraky, tak neprší", je správná, ale "přesmyčka" původního tvrzení "když jsou mraky, tak prší" opět neplatí.

14c) V jistém smyslu (nebo „jednoduše řečeno“)
Přetahování vlastností jinam. Příklad: Tvoje teta je blázen. Tedy i ty jsi „v jistém smyslu“ blázen.
Obrana: "Tvůj otec zřejmě znal logiku a ty ji přesto neznáš :-).

14d) Logická inkonzistence (nespojitost či přímo protikladná tvrzení)
Někdy je opravdu těžké zjistit, kde je omyl, jindy ne, Příklad. Říkal jsi, že jsi byl u doktora, ale já tam byl a ty jsi tam nebyl. Tak proč lžeš?
Obrana: Je mnoho vysvětlení: byl jsem totiž už v ordinaci, přišel jsi moc brzo nebo moc pozdě, ironické vysvětlení: Byl jsi u stejného doktora?


Zadání:

A teď zase nové alogizmy pro dnešní pokračování. Vaším úkolem bude popsat - pro daný příklad - logickou chybu, které se v něm mluvčí dopustil a příště si to zkontrolujeme.

15) NEÚPLNÁ PLATNOST, NEPLATNOST (RELEVANCE)

Protože jsem dané kategorie celkem probrali, uvedu zde jen jiné příklady.
15a) Odvolání na "všeobecnou víru" - Příklad: Osm z deseti doktorů předepisuje aspirin.
15b) Odvolání na autoritu - Příklad: On to dělá už dvacet let.
15c) Odvolání na strach - Příklad: kdo nneí s námi, je proti nám.
15d) Odvolání na emoce - Příklad: Když ti to dělá dobře, tak proč ne?
15e) Odvolání na soucit - Příklad: Koukněte na ty fotografie dětí. Můžete tedy přispět?
15f) Předpoklad ignorance - Příklad: Někdo ho zastřelil, ale ty přece nemáš pistoli, ne?
15g) Útok na osobu - ... místo na naše tvrzení Příklad: Ty jsi přece také jednou udělal podobnou chybu . . .
15h) Rána mimo - Závěr z nedostačujících fakt. Příklad: Čekal jsem na ni do deseti. Řekl jsem si: Ta už nepřijde.
15i) Styl místo podstaty. Odvolání na autoritu - fakta dávají jeden závěr, on použije opačný. Příklad: Já jsem svobodný, ona je svobodaná a prose se brát nebudeme.



16) SYLOGISTICKÉ (SYLLOGISTIC, VIZ díl 3, , O KATEGORICKÝCH OMYLECH,

všechny zde jsou chybné.

16a) Podpoření následku: Jestliže A, pak B. B je pravda, takže A je také pravda.
16b) Popření předběžného: Je-li A, pak B. A neplatí, tedy B také neplatí.
16c) Čtyři výrazy: všechna A jsou B, všechna C jsou D. Takže všechna A jsou D.
16d) Nesprávný majoritní výraz: Všechna A jsou B, žádné P (které je jen částí Y) neni A. Tudíž žádné P není B.
16e) Nesprávný minoritní výraz: všechna A jsou B. Včechna A jsou P. Tudíž všechna P jsou B.
16f) Nerozdělený střední výraz: všechna A jsou B, všechna C jsou B. Tudíž všechna C jsou A.



17) ZASTRAŠOVACÍ (THREAT)

17a) Odvolání na strach - Viz 15 c) Příklad: To by se šéf zlobil . . .
17b) Zesměšnění - Je-li to směšné, lidé tomu nevěří. Zesměšňuje tedy vaše tvrzení. Příklad. Dovol, abych se zasmál - to ti přece nikdo nebude věřit.
17c) Politické korektnost - neboli moderní fašismus, často spojený se strachem. Příklad: Ty máš rád znečištěný vzduch? To musím sdělit našemu referentovi.



18) JEŠTĚ JINÉ ALOGIZMY (OTHERS)

Těch je také řádka, i když nepočítáme kombinace či rafinace už zde uvedených alogizmů. Většinou jsou to pusté demagogie, propagandy, které mají získat peníze, politické oblbování mas či předstíraná vědeckost (2000 vědců podepsalo, že ...) To už si ale jistě v praxi objevíte sami.

Někdy si stačí položit ironickou otázku, např.: je-li vítr zadarmo, proč teda stojí elektřina z nich desetkát víc než odjinud? Odpověď: Protože větrníky pracují jen když je vítr, je to tedy elektřina "vzácná" a za vzácnost se musí platit. A také když náhodou běží a spotřeba v síti klesne, musí se teda odstavovat jiné elektrárny. Protože musíme ten vítr využít, pokud věje, haha. Ptáte se, který blb tohle vymyslel? No přece ten, který se na nic nehodil a tak se dal na politiku, tam se to ztratí . . .

Tak se do toho dejte, výsledky uvedeme příště.