Zpět na zadání tady.
P.S. Pochopitelně existují i jiné, podobné kombinace zapojení vypinačů a žárovek; sami si můžete vypočítat, kolik jich je. Podobně nemusíte mít zrovna "x" vypnuto, atd. Zajímavé by bylo uvažovat případ, kdy by se ještě mezi dobou instalace a pokusem někde sám od sebe rozpojil drát k jedné ze žárovek - i pak by ještě některá volba těchto kombinací vedla k řešení a jiná ne. K řešení by ovšem vedly pouze ty, kde jste se náhodou strefili vypnutým vypínačem na obvod žárovky s přerušeným drátem (v našem případě by to bylo jen u "x", které jsme stejně nechali vypnuté). Podobný karambol by nastal, kdyby se nějaká žárovka vypálila :-).
ŘEŠENÍ:
Ze zadání je evidentní, že technické řešení by mělo spočívat v jednom jediném pokusu, kdy po nastavení vypínačů odchází řešitel do bunkru, aby si zjistil kombinaci. Určité kombinace vypinačů je možno vyloučit jistě předem: např. nechat všechny vypínače vypnuty nebo všechny tři zapnuty (zůstávají tři neznámé a vstupem do bunkru se nic nového nedovíte). Podobně je ovšem možno vyloučit i všechny kombinace typu "dva zapnuty, jeden vypnut" a "jeden zapnut, dva vypnuty", protože pořád ještě máme dvě neznámé, o kterých se nemůžeme normálně dozvědět, ke které žárovce patří. No dobrá, ale další kombinace už přece nezbývají! Anebo ano?
Ano a ne. My použijeme technologie známé z počítačů, totiž tak zvanou pamětˇ- ano, jistě i tu naši vlastní, neboť si musíme pak zapamatovat, které žárovky svítí a které ne - ale pozor, mám na mysli ještě jinou paměť. Kde ji vezmeme? Zadání nám to vlastně napovídá: jediná volnost se nechává pro naše akce PŘED stisknutím tlačítka VSTUP. Pak už nemůžeme nic měnit. Z toho také plyne řešení:
Nastavíme si kombinaci vypínač x zapnut, y a z vypnuty. Pak y zapneme, řekněme na deset vteřin a vypneme. Obejdeme bunkr a zmáčkneme tlačítko VSTUP. Dveře se otevřou a vejdeme. První si zapamatujeme tu jedinou žárovku, co svítí, řekněme, že je to C. To znamená, že první část kódu co musíme pak venku vyťukat, je xC. Druhé dvě žárovky jsou zhasnuté. Rukou se přesvědčíme, která z nich je ještě teplá, řekněme A, ta bude odpovídat druhému vypínači, tedy yA. Zbývající žárovka B bude tedy odpovídat třetímu vypínači, tedy zB. Výsledný kód je tedy (jen pro tenhle příklad :-) xCyAzB.
Jako paměť jsme tu vlastně použili přímo žárovku, která se ohřeje rychle, ale vychládá pomalu. Pokud jste na řešení přišli sami, pak vám gratuluji - pokud ne, nic si z toho nedělejte, já poprvé také ne (jinými slovy: nejsem autor řešení, jen jsem je zaktualizoval). Dokonce si ani nepamatuju, kdo mi tuhle hádanku před lety vyprávěl, čímž se mu zde také omlouvám, že ho nemohu jmenovat - jakož i tomu, od koho se to zase dozvěděl on, atd. atd.. Každopádně to ukazuje, že i zdánlivě neřešitelné záhady mají řešení.
Jeden čtenář mi napsal, že jsem nikde neuvedl, zda jsou žárovky uvnitř bunkru opravdu označeny písmeny A, B, C. To ale já bohužel nemohu zaručit. Pravda, podle dopisu nahoře by se zdálo, že ano, ale čert těm teroristům věř. Ovšem nemusím ani podotýkat, že v takovém případě by byl případ zcela neřešitelný. Pro jistotu bych si s sebou vzal na každý pád ještě pláštěnku do deště . . .
Zpět na zadání tady.