Autor :
Jan B. Hurych
Název :
UMÍME HOSPODAŘIT S ČASEM? (1.)
ÚVOD.
Jistě jste to slyšeli už mnohokrát, že "čas jsou peníze". Ono to tak přesně
není a už vůbec ne obráceně: za peníze si vždy čas nekoupíte.
Ano, náš život se skládá z roků, měsíců a minut, které všechny nějak strávíme - buď je využijeme anebo promarníme, jak kdo. Většina z nás se ale
snaží život prožít co nejvíce, něčeho dosáhnout a případně si i něco užít. A skoro všichni z nás litují, že nemohou udělat vše, jak by chtěli, protože času nikdo z nás nemá dost - každý máme jen 60 minut za hodinu a 24 hodin denně. A přece: když si představíte, jak dlouho trvá minuta u zubaře a vynásobíte to 1440 minutami za den, bude se vám
pak zdát jeden den jako věčnost. Jenže třetinu z toho prospíme a zbytek se většinou dělí
na 8 hodin práce, hodinu či dvě na cestu tam a zpět, hodinu či dvě na jídlo, něco na toaletu a
zbudou vám tak tři hodiny na zábavu. A o tu zábavu se vám už postarají úřady, které pořád něco nařizují nebo
naopak zakazují. A když ne ty, pak vaši přátelé či rodina už dokáží využít ten zbyteček volného času na to, abyste jim s něčím pomohli.
Čím to je, že je času pro někoho tak málo a pro jiného zase dost? Je to především tím, že většinou jen děláme to, co se nám nařídí, v pořadí, jak se nám to nařídí a většinou i způsobem, jakým
nám to někdo nařídí udělat. A z toho pak plyne naše frustrace, únava a žaludeční vředy.
To platí i pro ty, kteří žádné vedoucí nemají a jdou vlastními pány. Málo lidí si totiž umí zorganizovat čas, aby ho co
nej-ekonomičtěji využili. Vše totiž záleží na tom, jak velké cíle si klademe a jak je umíme plnit. A když vám řeknu, že i s polovinou námahy můžeme dokázat daleko víc, než děláte teď, asi si řeknete, že to není možné. Vaše výsledky se
mohou docela dobře zdvojnásobit, někdy i ztrojnásobit; víc už ale asi ne, to by byla spíše iluze.
Já vím, i ten dvojnásobek se vám zdá nemožný, ale vše záleží na tom,
jak ty výsledky měříte, jak je vyhodnocujete. Pokud mluvíme o odměně finanční,
pak ovšem i to zdvojnásobení je většinou iluze (pokud neděláte navíc nějakou šplhací
politiku, to by ale byla už jiná kniha :-). Pro praktické účely zde mluvíme
jen o měření výsledků naší práce. Můj výkon se například zdvojnásobí, když třeba místo jedné knihy za
danou dobu napíšu dvě - za předpokladu, že budou obě mít stejnou kvalitu jako
by měla ta jedna, ne ale nutně dvojnásobný počet stránek. V tom je právě ten háček:
někdy je třeba leccos vyškrtat a povídka je naopak kratší, ale kvalitnější.
To ale zase vyžaduje více času :-).
A ještě něco: pokud například
napíšu jednu knihu za půl roku místo za rok, ušetřím tím půl roku, ale
v našich výpočtech jsme zanedbali, co budu dělat ten zbytek roku.
Pokud ten druhý půl roku promarním (tj. budu mít výsledky nulové
:-), celkový výsledek bude stejný, jako kdybych tu knihu psal rok. Výkon za rok
bude tedy stejný, ale výkon (produktivita) v prvním půlroce bude skutečně dvojnásobný, zatímco v druhém půlroce bude nulový.
Celkové hodnocení bude záviset, jak jsem byl po celé to období efektivní. Výkon se totiž počítá v
jednotkách práce za určitý čas, podobně jako ve fyzice. Výkon tedy bude nepřímo úměrný času, jak dlouho mi to potrvá
- čím to trvá déle, tím menší je výkon.
Výsledky můžeme měřit
třeba jen pouhou kvalitou, ale tam jde spíše o metodologii práce, to už je mimo rámec této knihy. Co sem ale patří je
organizace práce a hospodaření časem. Proč jsem dal do titulu přímo hospodaření a ne třeba
jen šetření? Nu čas máme daný délkou dne,
ale co někde ušetříme, můžeme jinde promarnit. Pochopitelně si tu také řekneme, jak čas ušetřit a to
opravdu v detailech( viz poslední kapitola. Hospodařit časem znamená také předem přemýšlet, jak
právě ten navíc získaný čas dále využít. Budeme zde
mluvit i o plánování, to je jen začátek všeho.
A nyní k jednotlivým kapitolám:
- JAK MĚŘÍME ČAS A KATEGORIZUJEME ČAS - o tom, co všechno patří k vykonání určitého úkolu (jakéhokoliv, nejen školního :-) a jak je těžké se v tom vyznat.
- JAK ODHADNOUT POTŘEBNÝ ČAS - tam nejde
jen o zkušenost, ale i o odhady
- PRIORITY ANEB JAK OPTIMALIZOVAT ROZDĚLENÍ ČASU - předem musíme znát, jak je který úkol důležitý pro nás
- POMŮCKA (ČASOVÝ ROZVRH) - malý prohrámek v javaskriptu, k použití přímo v knize
- PLÁNOVÁN Í JE JEN ZAČÁTEK - aneb co se může stát (člověk míní a pánbůh mění :-)
- NEČEKANÉ PROBLÉMY BĚHEM PROJEKTU - ty čekané se opraví lehce, ale co s těmi druhými?
- PRAKTICKÉ POSTUPY PRO HOSPODAŘENÍ S ČASEM - nikdo se ještě nenarodil tak chytrý, aby dokázal vše
udělat dobře a v co nejkratší době; naštěstí se to ale dá naučit.
Nejlépe je udělat vše dobře jen napoprvé, ale to chce velkou
zkušenost.
- KONEC VŠE NENAPRAVÍ - málokdy se můžete zastavit a začít od začátku.
To je právě to, čeho nemáme dost, dost času. Proto se dělají tak zvané rezervy a kompromisy ( trade-offs).
- PŘÍLOHA: JAK UŠETŘIT ČAS- různé tipy, jak ušetřit čas