Autor
:
Jan B. Hurych
Název
: E-BUX
KOUPIL JSEM SI TABLET, 2.
Zde mi jde hlavně o
čtení knih (a jiných textů) na tabletu. A je
to zajímavé, že právě ženy, které
bez emajlu nedají ani ránu, prý pociťují
nejistotu, když mají číst elektronické
knihy. Ty prý chtějí mít jen ty papírové.
Ale to je asi přehnané, i ženských čtenářek
je víc a víc, obzvláště čtenářek
časopisů. Tam je to jednoduché: stáhnete si
digitální verzi z netu a už čtete a čtete.
Nu
na laptopu je to pořád ještě nepohodlné,
ten je i na přenášení těžký,
ale tablet či bookreader (čtečka) , tam je váha
zanedbatelná.
Odpor ke čtečkám asi
není ani tak nějaký konzervatismus, jako spíše
jen výběr knih. Nevím, u mě je to jiné:
já když vidím papírovou knihu, tak je mi, jako
když jsem kácel stromy u mě na zahradě. Připadal
jsem si tehdy jako popravčí, i když se jednalo jen o
staré smrky, které hrozily, že brzo spadnou. A je
zajímavé, že naši ochránci přírody
se vůbec nepozastavují nad tím, že spotřeba
papíru s příchodem počítačů
a tiskáren značně vzrostla a raději ochraňují
pralesy než živé lesy, Přitom se dá vše
tištěné pohodlně uložit elektronicky a zabere
to i míň místa. Asi je to tím, že dříve
se do psacího stroje dávaly i dva kopíráky
(pro originál a dvě kopie), dnes si díky snadné
výrobě každý šéf objednává
kopií hned deset. A lesy hubnou a příroda
nezapomíná . . ..
Ale k věci: první
nevýhodou tabletů je jejich špatná
viditelnost textu při přímém, hlavně
slunečním osvětlení. Zvýšit
intenzitu moc nepomůže a navíc jen zvýší
spotřebu baterie. Ale přesto se na něm dá číst
ve mírném stínu. Některé čtečky
pomohou nastavit i negativní obraz a pak se bílý
text na černém pozadí čte lépe. Čtečky
s "elektronickým papírem " mají opačný
problém, užívají jen okolní světlo a
pracují naopak jen při dostatečném okolním
osvětlení. Vyhovují mi pro běžná
osvětlení u zubaře či u lékaře.
Tablet s "elektronickým papírem " jsem zatím
neviděl, asi se dělat nebude: není dobrý pro
lepší rozlišení pro obrázky a je
pomalý pro videa.
Tablet má pro mě hlavně
výhodu flexibilního dopleje, rozuměj pro různé
nastavení velikosti textu: dvěma prsty si text roztáhnu
a nastavím velikost stránky a tedy i textu tak, jak mi
vyhovuje. Podobně - jak už jsem psal, při studiu rukopisu
VM, potřebuji nejen zobrazení na plnou stránku ale
i často enormní zvětšení. zvláště
obrázků.
Volba stránek a nastavení
záložek pracuje dobře, horší už je použití
různých programů: tak například program
Box Reader (jen pro PC) umí udělat (a i uložit)
podbarvení textu (highlighting). Nu tablet to také umí,
ale "stylus" (ťukátko?) je příliš
široký pro virtuální klávesnici na
displeji (o tloušťce prstu ani nemluvě) a
highlighting je pak třeba jen u slov, ne už u mezer, a to mě
ruši. Tam , kde to potřebuji, použiju pro to raději
notebook a v něm Fox Reader. Nebo oddělenou a plnou
klávesnici pro tablet.
Ovšem pro studenty je
lépe si to highlightovat předem v notebooku a pro
opakování látky pak importovat do tabletu,
mají-li se třeba učit venku či za pochodu..
Poznámky si do textu nepíšu, to může být
i pro studenta na tabletu obtížné bez externí
klávesnice. Dají se také ale psát extra a
udělat si do textu link na dokument s poznámkami.
Jiné
je ovšem psaní poznámek na přednáškách.
Osobně jsem si je psal do bloku a ne do skript, to abych se mohl
soustředit na poslech a psaní - skripta při tom
odvádějí pozornost - obzvláště
obrázky. A málokterý přednášející
se přesně drží skript: některé věci,
co říká, tam ani tam nejsou a také nevíte,
kam tu poznámku připsat. Někdy je i málo
místa na papíru skript a můj blok docela dobře
nahradí třeba dokument vytvořený OFFICE v
tabletu.
I psaní detailních poznámek do
wordprocesoru na tabletu je pracné a tomu, kdo neumí
psát bez pohledu na klábosnici pak uteče hromada
věcí na tabuli. Kreslit do tabletu je prakticky nemožné,
kresby jsou zoufalé. Osobně bych tedy asi dal přednost
psaní do sešitu a soustředil se víc na
psaní stručných, ale jasných poznámek,
které pak mohu elegantně v klidu přepsat (často
to už ani není třeba, pokud to po sobě přečtete
:-),
Osobně používám na poznámky
metodu mentálních map (vIz má kniha UMÍME
SE UČIT?), které mi nahradí většinu
textu. Jsou stručné a dávají mi víc
času na přemýšlení o to, co se
přednáší - nějak si to hned lépe
srovnám v hlavě. Také mi to pomáhá
zapamatovat si víc to, co je důležité (což je
důležité :-). I na ty mapy je sice několik programů
pro PC, ale nevím, zda jsou také pro tablet. Nejlépe
se ale dělají ručně a to sešitu -
případný delší text se pak napíše
stranou, aby mapu nedělal nepřehlednou.
V poslední době
se množí dotazy na netu, který tablet je nejlepší
koupit pro studenta. Měl by PRÝ "umět psát,
číst, počítat, promítat videa, dělat
fotky a hrát hry. To vše jen ukazuje na to, že dotyčný
tazatel opravdu neví, co chce, je to jako používat
švýcarský zavírací nůž třeba
na stahování zvěře či kuchání
ryb. Tablet je v současné době dobrý pro
psaní, čtení, studium a má jednu velkou
výhodu: uvidíte zajímavou stránku v
nějaké knize a hned si ji můžete ofotit . To je
velká úspora času, věřte mi.
Víc
a víc budeme nacházet dobré aplikace pro tablet,
ale zatím pro aktivní školní studium to
chce spíše specifické notebuky či tablety,
co teď prodávají některé university
studentům, už s přímo naládovanými
elektronickými skripty, povinnou literaturou, s textovým
editore a pochopitelně i čtečkou, které se tam
stává úhelným kamenem. Takový
tablet umí ještě o hodně víc, skoro
vše, co student potřebuje - až na ty zábavné
filmy a hry, které jinak do studia nepatří. Ty se
hodí spíše pro doma.
V současné
době už hodně dětí a studentů nosí
tablet i do školy. Je pravda, školáčkům
to nahradí jen onu starou černou tabulku, protože jinak
jej používat neumí - a tak jen hrají hry nebo si
ukazují fotky. Přinejlepším si na nich -
podobně jako na mobilech - při vyučování
posílají emajly či textují. Tablet tam bude
jistě víc a víc, ale je právě na
učitelích, aby ten chaos zvládli a začali
učit děti používat tablety inteligentně a s
výhodou právě pro učení. Takže přeju
našim učitelům, aby si předem také hned
nakoupili zásobu tabletek (pro bolení halvy :-).