< KNIHY OFF-LINE

Autor : Jan B. Hurych
Název : E-BUX





KOUPIL JSEM SI TABLET, 2.


Zde mi jde hlavně o čtení knih (a jiných textů) na tabletu. A je to zajímavé, že právě ženy, které bez emajlu nedají ani ránu, prý pociťují nejistotu, když mají číst elektronické knihy. Ty prý chtějí mít jen ty papírové. Ale to je asi přehnané, i ženských čtenářek je víc a víc, obzvláště čtenářek časopisů. Tam je to jednoduché: stáhnete si digitální verzi z netu a už čtete a čtete.

Nu na laptopu je to pořád ještě nepohodlné, ten je i na přenášení těžký, ale tablet či bookreader (čtečka) , tam je váha zanedbatelná.

Odpor ke čtečkám asi není ani tak nějaký konzervatismus, jako spíše jen výběr knih. Nevím, u mě je to jiné: já když vidím papírovou knihu, tak je mi, jako když jsem kácel stromy u mě na zahradě. Připadal jsem si tehdy jako popravčí, i když se jednalo jen o staré smrky, které hrozily, že brzo spadnou. A je zajímavé, že naši ochránci přírody se vůbec nepozastavují nad tím, že spotřeba papíru s příchodem počítačů a tiskáren značně vzrostla a raději ochraňují pralesy než živé lesy, Přitom se dá vše tištěné pohodlně uložit elektronicky a zabere to i míň místa. Asi je to tím, že dříve se do psacího stroje dávaly i dva kopíráky (pro originál a dvě kopie), dnes si díky snadné výrobě každý šéf objednává kopií hned deset. A lesy hubnou a příroda nezapomíná . . ..

Ale k věci: první nevýhodou tabletů je jejich špatná viditelnost textu při přímém, hlavně slunečním osvětlení. Zvýšit intenzitu moc nepomůže a navíc jen zvýší spotřebu baterie. Ale přesto se na něm dá číst ve mírném stínu. Některé čtečky pomohou nastavit i negativní obraz a pak se bílý text na černém pozadí čte lépe. Čtečky s "elektronickým papírem " mají opačný problém, užívají jen okolní světlo a pracují naopak jen při dostatečném okolním osvětlení. Vyhovují mi pro běžná osvětlení u zubaře či u lékaře. Tablet s "elektronickým papírem " jsem zatím neviděl, asi se dělat nebude: není dobrý pro lepší rozlišení pro obrázky a je pomalý pro videa.

Tablet má pro mě hlavně výhodu flexibilního dopleje, rozuměj pro různé nastavení velikosti textu: dvěma prsty si text roztáhnu a nastavím velikost stránky a tedy i textu tak, jak mi vyhovuje. Podobně - jak už jsem psal, při studiu rukopisu VM, potřebuji nejen zobrazení na plnou stránku ale i často enormní zvětšení. zvláště obrázků.

Volba stránek a nastavení záložek pracuje dobře, horší už je použití různých programů: tak například program Box Reader (jen pro PC) umí udělat (a i uložit) podbarvení textu (highlighting). Nu tablet to také umí, ale "stylus" (ťukátko?) je příliš široký pro virtuální klávesnici na displeji (o tloušťce prstu ani nemluvě) a highlighting je pak třeba jen u slov, ne už u mezer, a to mě ruši. Tam , kde to potřebuji, použiju pro to raději notebook a v něm Fox Reader. Nebo oddělenou a plnou klávesnici pro tablet.

Ovšem pro studenty je lépe si to highlightovat předem v notebooku a pro opakování látky pak importovat do tabletu, mají-li se třeba učit venku či za pochodu.. Poznámky si do textu nepíšu, to může být i pro studenta na tabletu obtížné bez externí klávesnice. Dají se také ale psát extra a udělat si do textu link na dokument s poznámkami.

Jiné je ovšem psaní poznámek na přednáškách. Osobně jsem si je psal do bloku a ne do skript, to abych se mohl soustředit na poslech a psaní - skripta při tom odvádějí pozornost - obzvláště obrázky. A málokterý přednášející se přesně drží skript: některé věci, co říká, tam ani tam nejsou a také nevíte, kam tu poznámku připsat. Někdy je i málo místa na papíru skript a můj blok docela dobře nahradí třeba dokument vytvořený OFFICE v tabletu.

I psaní detailních poznámek do wordprocesoru na tabletu je pracné a tomu, kdo neumí psát bez pohledu na klábosnici pak uteče hromada věcí na tabuli. Kreslit do tabletu je prakticky nemožné, kresby jsou zoufalé. Osobně bych tedy asi dal přednost psaní do sešitu a soustředil se víc na psaní stručných, ale jasných poznámek, které pak mohu elegantně v klidu přepsat (často to už ani není třeba, pokud to po sobě přečtete :-),

Osobně používám na poznámky metodu mentálních map (vIz má kniha UMÍME SE UČIT?), které mi nahradí většinu textu. Jsou stručné a dávají mi víc času na přemýšlení o to, co se přednáší - nějak si to hned lépe srovnám v hlavě. Také mi to pomáhá zapamatovat si víc to, co je důležité (což je důležité :-). I na ty mapy je sice několik programů pro PC, ale nevím, zda jsou také pro tablet. Nejlépe se ale dělají ručně a to sešitu - případný delší text se pak napíše stranou, aby mapu nedělal nepřehlednou.

V poslední době se množí dotazy na netu, který tablet je nejlepší koupit pro studenta. Měl by PRÝ "umět psát, číst, počítat, promítat videa, dělat fotky a hrát hry. To vše jen ukazuje na to, že dotyčný tazatel opravdu neví, co chce, je to jako používat švýcarský zavírací nůž třeba na stahování zvěře či kuchání ryb. Tablet je v současné době dobrý pro psaní, čtení, studium a má jednu velkou výhodu: uvidíte zajímavou stránku v nějaké knize a hned si ji můžete ofotit . To je velká úspora času, věřte mi.

Víc a víc budeme nacházet dobré aplikace pro tablet, ale zatím pro aktivní školní studium to chce spíše specifické notebuky či tablety, co teď prodávají některé university studentům, už s přímo naládovanými elektronickými skripty, povinnou literaturou, s textovým editore a pochopitelně i čtečkou, které se tam stává úhelným kamenem. Takový tablet umí ještě o hodně víc, skoro vše, co student potřebuje - až na ty zábavné filmy a hry, které jinak do studia nepatří. Ty se hodí spíše pro doma.

V současné době už hodně dětí a studentů nosí tablet i do školy. Je pravda, školáčkům to nahradí jen onu starou černou tabulku, protože jinak jej používat neumí - a tak jen hrají hry nebo si ukazují fotky. Přinejlepším si na nich - podobně jako na mobilech - při vyučování posílají emajly či textují. Tablet tam bude jistě víc a víc, ale je právě na učitelích, aby ten chaos zvládli a začali učit děti používat tablety inteligentně a s výhodou právě pro učení. Takže přeju našim učitelům, aby si předem také hned nakoupili zásobu tabletek (pro bolení halvy :-).