Autor :
Jan B. Hurych
Název :
UMÍME DOBŘE ČÍST?
Kapitola:
ÚVOD. <1>
"Lidé neví, jak dlouho to trvá, než se člověk naučí číst. Už to dělám osmdesát let a pořád jsem ještě nedosáhl cíle." Johann Wolfgang Goethe |
ÚVOD.
I u této knihy našeho seriálu "UMÍME, atd.. . . ?" jsem váhal, jaký název použít. "Umíme číst?" se mi opravdu zdálo nevhodné: říkat někomu, kdo dostával na obecné
škole ze čtení jedničku, že neumí pořádně číst ani teď, po dvaceti či více letech, je nejen neslušné, ale hlavně nepřesné. Proč tedy vůbec tato kniha? Protože umění číst je opravdu jedna z
nejvíce podceňovaných schopností, snad proto, že si myslíme, že se tam už nedá nic vylepšit.
Čteme sice každý den a hodně - ale někdy čteme příliš mnoho, jinde zase málo. Někdy čteme jen nedbale, jindy tam zase dokonce přečteme to, co tam vůbec není. Snad proto, že dnes je umění
nejen číst řádky, ale i mezi řádky :-). Prostě nestačí jen umět číst - je potřeba
číst správně a efektivně, jinak řečeno, "dobře".
Správně číst ovšem není jen otázka účinnosti a ekonomie času, ale často je to i rozdíl mezi osobním úspěchem a neúspěchem, protože podobně jako je třeba umět dobře naslouchat, je nutno i dobře číst. A to nedosáhneme
tím, že čteme všechno možné, od rána do večera, ale že si materiál na čtení vybíráme a čteme ho efektivně (to ještě dále vysvětlíme). A že jsme schopni ho
pochopit a někde uložit, nejlépe v paměti, ať už té naší, nebo jen v té počítačové.
I já sám se, po mnoha letech, dnes dostávám do zcela nových situací, kde musím revidovat svoje
staré zvyky a často i - poměrně nedávné - poznatky o čtení. Vezměte si třeba WEB - kdysi jsem tam
také lovil jako naši rybáři: co zabere, to beru :-). Jenže můj zájem je příliš všestranný a často se dám rozptýlit něčím zajímavým, ale pro mou práci zcela vedlejším. Jinak řečeno, musím se krotit, abych pak v případě, kdy mi hledačka na Netu najde 500 článků o nějakém předmětu,
"nezalistoval" v každém z nich. Jiný příklad: píšu do několika časopisů a pochopitelně mám i hodně překlepů. Jelikož si text edituji sám, zjistil jsem s překvapením, že daleko
snadněji najdu chyby v textu, který si vytisknu, než přímo na obrazovce. Nu a protože nemohu vše tisknout (čas jsou peníze a já nemám ani jedno ani druhé :-), musel jsem se učit chytat chyby přímo na displeji, na obrazovce. A následky ovšem
občas potkáte - to jsou ty mé překlepy, které jsem přehlédl.
O účinnosti čtení nás přesvědčí tato tabulka informačních aktivit během obyčejného pracovního dne
(čísla jsou přibližná, jen podle mého výzkumu - je to víceméně průměr
a dokonce zahrnuje i majitele mobilů :-). Dalo by se tedy upravit staré české přísloví takto: "Mluviti stříbro, čísti zlato". A ještě jeden poznatek: zatímco mluvením a psaním většinou informaci jen vydáváme, čtením ji naopak jen přijímáme, takže je to vlastně i "čistý zisk". Asi se ptáte, proč jsem do statistiky nedal i "poslech", ale dal, je defakto zahrnutý v kategorii "řeč". Pokud ale nejsme studenti nebo
to máme jakožto povinnost v práci, posloucháme v dnešní době jen velice málo a ještě jen "na půl ucha". Teda s výjimkou špiónů a fízlů, ale to sem nepatří :-). Faktem ovšem zůstává, že někdy i ty přednášky a mítinky mají celkem malý obsah informace.
|
STRÁVENÝ ČAS (%) |
OBJEM INFORMACE(%) |
řeč |
70 |
20 |
čtení |
20 |
70 |
psaní |
10 |
10 |
Co
tu najdete.
Především se podíváme na čtení jako proces získávání:
1) informace
2) myšlenek čili idejí
3) inspirace
V jednotlivých kapitolách pak najdete toto:

Proces zvaný čtení: Historie písma a čtení, "fyzika čtení" a konverze obrazu v mozku.
Čtení v různých podmínkách: Co jsou ideální podmínky pro čtení a jak se snažíme naše reálné podmínky vylepšit.
Jazyk, nosná vlna informace: Písmo, gramatika, slovník. Dezinformace, chyby autorů a chyby čtenářů.
Co číst a co ne: Můžeme si nejen vybírat náměty, ale i stránky, které budeme číst. A hlavně: co číst nebudeme.
Jak číst: "3D" program pro čtení, hlavně pro odborné texty.
Metody rychlého a efektivního čtení: Jak si můžeme naše čtení zrychlit - aniž bychom omezili množství a kvalitu získané informace.
Učebnice a skripta: Někteří autoři je umí napsat dobře, jiní zase ne - ale my všichni je musíme umět dobře číst!
Psaní poznámek: Píšeme ovšem je nejen k občerstvení paměti. Je to hlavně produkt toho,
kolik už známe a jak mnoho při
čtení myslíme. Poznámky jako nedílná část studia.
Hledání informace: Jak najít přesně to, co hledáme: v knihovně, v archivu
i jinde.
Cizí jazyky, Internet a jiné: Čtení v cizím jazyku je náročná disciplína,
ale dnes
absolutně nutná pro každého odborníka. Nová technologie jako je Net přinesla i nové požadavky.
Jak číst mezi řádky: Ne pomocí fantazie, ale logiky. Kritické čtení.
PŘÍLOHA - Základy rychločtení: Praktické poznatky z kurzů rychločtení a soupis různých technik. Návod, jak si můžeme
připravit takový kurz sami.
Nuže přeji vám "dobré čtení",
autor
Poznámka: Toto je druhé, zrevidované vydání. Přidali jsme též, na přání čtenářů, přílohu 2, která ukazuje zcela nový, efektivní způsob čtení.